Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

GYORSHÍR: A Vénusznál a japán szonda
(Rovat: Japán a világűrben, Minden jó, ha a vége jó... - 2015.12.07 08:15.)

Amit 5 évvel ezelőtt elszalasztott, azt most (valószínűleg) végrehajtotta az Akacuki: pályára állt a Vénusz körül.

A Japán Űrügynökség (JAXA) szakemberei szerint a kritikus, magyar idő szerint december 7-én 00:51-kor indított pályamódosító manőver sikerrel járt. Még néhány napba telik, amíg mérésekkel is meg tudják erősíteni, hogy az űrszonda valóban elérte a tervezett Vénusz körüli pályát.


(Fantáziakép: JAXA / Akihiro Ikeshita)

Az Akacuki (Akatsuki, Venus Climate Orbiter, korábbi nevén Planet-C) 2010 májusában indult és még abban az évben, decemberben megkísérelt pályára állni belső bolygószomszédunk körül. A szonda fő hajtóműve azonban a tervezettnél rövidebb ideig működött. Így az űreszköz elvétette a Vénuszt, tovább keringett a Nap körül. Mostanra ismét a bolygó közelébe jutott. Ezúttal a kisebb tolóerejű, eredetileg a pálya apróbb korrekcióira és a szonda térbeli irányának beállítására szánt manőverező hajtóműveket használták a fékezéshez. A manőver mintegy 20 és fél percen át tartott, és az első információ szerint rendben lezajlott.

Ha valóban sikerült öt év után a pályára állás, a japán szakemberek valamit meg tudnak menteni az eredeti kutatási programból. Az Akacuki lesz az egyetlen űrszonda, amely jelenleg a Vénusznál tartózkodik. A fékezőerő most csak egy elnyúlt, a felszín fölött nagy magasságban (475 ezer km-ig) húzódó pályára állást tett lehetővé. A pálya Vénusztól távoli pontját márciusban igyekeznek majd kb. 330 ezer km-re csökkenteni. Az eredeti, 2010-es elképzelés szerint az Akacuki alacsony, 30 órás periódusú pályáról vizsgálta volna a bolygó sűrű légkörét öt különböző hullámsávban érzékeny kamerájával. Most ehelyett 15 napos, később, a márciusi manőver után talán 9 napos pályát sikerül elérni. A remények szerint az űreszköz még két (földi) éven át üzemképes maradhat. Az élettartama nagyban függ attól, mennyi hajtóanyag maradt a fedélzeten, amit nehezen lehet megbecsülni.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024