Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

GIOVE-A: lekapcsolva
(Rovat: Galileo, Navigáció és térképészet , Űridőjárás - 2021.12.13 07:15.)

Emlékszik még valaki a Galileo navigációs rendszer első prototípusára? A pályán töltött 16 aktív év után most végleg lekapcsolták.

A GIOVE (Galileo In-Orbit Validation Element) műholdakból kettő készült, közülük az első, a GIOVE-A 2005. december végén állt pályára. (A másik, a B jelű 2008 áprilisában követte.) A GIOVE-A elsődleges feladata egy adminiszztratív jellegű probléma megoldása volt. Az ezredforduló környékén kezdték el egy polgári irányítás alatt működő európai globális navigációs műholdrendszer fejlesztését. Működési alapelvét a katonai kézben levő amerikai GPS-éhez hasonlóra tervezték. A döntéshozók felismerték egy önálló, saját ellenőrzés alatt álló hely- és időmeghatározó rendszer gazdasági, stratégiai fontosságát.

Csakhogy a folyamat a vártnál sokkal döcögősebben haladt. Az idő múlása azzal fenyegetett, hogy a rádiófrekvenciák kiosztásáért felelős Nemzetközi Távközlési Szövetségnek (International Telecommunications Union, ITU) a Galileo számára kibocsátott engedélye 2006 közepén érvényét veszti, ha nem kezdik meg a műholdak a sugárzást a Föld körüli pályáról. Ezért a végleges űreszközök híján gyorsan meg kellett építeni és fel kellett bocsátani egy prototípust. Ez lett a GIOVE-A, amelynek fejlesztése 2003 második felében indult, és feszített ütemben fejeződött be a 2005 decemberi startig. Az első Galileo jeleket 2006. január 16-án bocsátotta ki, megmentve így a lejáráshoz közeli frekvenciaengedélyt. Így Európa formálisan is belépett a navigációs műholdas szolgáltatók közé.


(Fantáziakép: ESA / P. Carril)

Ez a lóhalálában épített kísérleti űreszköz húzta eddig, közel 16 éven át, de most végleg lekapcsolták. 2012-ben már hírt adtunk arról, hogy a GIOVE-A teljesítette hivatalos küldetését, az Európai Űrügynökség nem tartott rá tovább igényt – akkorra már pályára kerültek az első tényleges Galileo holdak. Azonban gyártója, a brit Surrey Satellite Technology Ltd. (SSTL) tovább működtette, értékes kísérleti adatokat remélve a fedélzeti berendezések működésével, tartósságával kapcsolatban. Azzal is kísérleteztek, hogy tudnak-e használható navigációs jeleket venni az alattuk keringő műholdkról. Kiderült, hogy igen, holott azok antennái lefelé, a Föld irányba néznek. Azonban éppen a bolygó túlsó oldalán tartózkodó műholdak jelei használhatónak bizonyultak. Ezen alapul, hogy ma már mg magasabban, geostacionrius pályán is használnak műholdas alapú helymeghatározást, sőt az ESA a hold környezetében való alkalmazást is vizsgálja.


A GIOVE-A nem kifejezetten kis műhold, indítási tömege 602 kg volt. Egy Szojuz hordozórakétával, a kazahsztáni Bajkonurból startolt 2005. december 28-án. A képen a szerelőcsarnokban, előkészítés közben látható. (Kép: ESA / P. Muller)

A GIOVE-A fedélzetén azért elhelyeztek olyan műszereket és berendezéseket, amelyek előkészítették a majdani igazi Galileo műholdas programot. Ilyen volt például egy kísérleti rubídium atomóra – a pontos időmérés a műholdas navigáció elsődleges feltétele –, és először vizsgálták a sugárzási környezetet a közepes (kb. 23 ezer km magas) pályák térségében. Az európai űreszközök számára ez a pályamagasság addig teljesen ismeretlen területnek számított, a mérésekből pedig számos érdekes űridőjárási eredmény és tudományos publikáció született.

2012 nyarán, fő feladatának elvégzése után a GIOVE-A, majd röviddel később a GIOVE-B is ún. temetői pályára került. Mintegy 100 km-rel megnövelték a pályamagasságukat, hogy ne legyenek a jövőben oda küldendő új navigációs műholak útjában, ne jelentsenek számukra ütközési veszélyt.

Igazból a GIOVE-A elnyűhetetlennek bizonyult, még most is jól működött. Hogy az SSTL mégis a lekapcsolása mellett döntött, az az irányítóközpontjukban működő számítógépes vezérlő program elavultsága miatt történt. A november 24-én végrehajtott eljárás során először a Föld felé fordították a műholdat, majd lekapcsolták a helyzetstabilizáló lendkerekeket. Utána a pálya- és helyzetbeállító rendszer, végül a fedélzeti számítógép és a rádióadó kikapcsolása következett. A GIOVE-A mostantól némán folytatja keringését a Föld körül.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024