Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Airbus és Thales Ez a két vezető űripari konzorium építheti az európai Galileo navigációs műholdak második generációjának 6-6 példányát. A vesztes az eddigi gyártó OHB – és a britek. Az Európai Bizottság január 20-án nyilvánosságra hozott döntése alapján a Galileo műholdak következő nemzedékének gyártását egyenlő arányban az Airbus Defence and Space és Thales Alenia Space cégekre bízzák. A két szerződés együttes értéke 1,47 milliárd euró, de arról nem tudni, hogy ez milyen arányban oszlik meg a megbízott vállalatcsoportok között. A Galileo második műhold-generációjának tagjai a tervek szerint még pontosabb helymeghatározást nyújtanak majd, miközben még megbízhatóbban működnek. A sorozat első példányai várhatóan 2024-ben állhatnak majd pályára. A Galileo az Európai Unió űrtevékenységének egyik alappillére, és a Copernicus földmegfigyelési programmal együtt az űrre szánt költségvetés túlnyomó részét emészti fel. Mindkét program technológiai megoldásait igyekeznek folyamatosan modernizálni. A második generációs Galileo holdakon tejesen elektromos (ionhajtóműves) meghajtás, fejlettebb fedélzeti atomórák, átkonfigurálható antennák, valamint a műholdak közötti közvetlen adatkapcsolatot biztosító berendezések lesznek. A Galileo műholdak jelenlegi első nemzedékét a német OHB csoport vezette konzorcium építette illetve építi. Az Európai Bizottság megbízásából a mostani ajánlatokat pénzügyi és műszaki szempontból két hónapon át az Európai Űrügynökség (ESA) vizsgálta, majd az Airbus és a Thales kiválasztására tett javaslatot. A közleményben három pályázóról esik szó, de a harmadikat nem nevezték meg. Azért okkal volt feltételezhető, hogy az az OHB, amit a cég meg is erősített. A döntés természetesen nem érinti a most is élő, 34 első generációs űreszközre vonatkozó szerződésüket. Ezekből 22-t már leszállítottak, 12 a gyártás különféle fázisaiban van.
2024-től indulhatnak az új típusú európai navigációs műholdak (Galileo Second Generation). (Fantáziakép: ESA)
Az OHB fontos partnere volt a brit Surrey Satellite Technology Ltd. (SSTL), akik a fedélzeti navigációs berendezéseket készítették. A Brexit után, a briteknek a közös európai műholdas navigációs programból való kiesését követően ilyen együttműködésre már nincs lehetőség a második műhold-generáció elkészítésében. Az SSTL tavaly novemberig, még az országnak az EU-ból való kilépése előtt leszállított minden megrendelt eszközt. A dolgok jelenlegi állása szerint a brit űripar nem nagyon fog a jövőben ilyen EU-s megrendeléseket kapni, hacsak olyan részegységeket nem szállít, amilyeneket az unión belül egyébként nem lehet máshonnan beszerezni. | |||
|