Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az EGNOS az európai repülés szolgálatában
(Rovat: EGNOS, Biztonságos közlekedés , Navigáció és térképészet - 2011.03.09 07:15.)

Március elejétől a GPS műholdas navigációs rendszert kiegészítő európai szolgáltatás hivatalosan is használható a repülőgépek leszállításához.

A landolás során a magasság meghatározása kritikus feladat, az EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) azonban átesett minden szigorú teszten, amit a légi közlekedés biztonságáért felelős hatóságok szakemberei végeztek.

Az EGNOS ugyancsak egy műholdakat is használó szolgáltatás. Működésének lényege, hogy pontosabbá és megbízhatóvá tegye a GPS rendszer adatait. Ezt úgy érik el, hogy egyrészt egy bő 40 követőállomásból álló hálózatot üzemeltetnek, elsősorban Európában és környékén. Itt a GPS műholdak jeleit veszik, feldolgozzák, s ennek alapján javításokat számítanak. A korrekciós adatokat valós időben, három geostacionárius távközlési hold közbeiktatásával juttatják el a felhasználóknak. Akik az EGNOS jeleit is fogadni képes navigációs műholdvevővel rendelkeznek, azok nem csak a helymeghatározás pontosságát tudják javítani, de 6 másodpercen belül arról is értesülnek, ha netán valami rendellenesség volna a GPS jeleivel.


Az EGNOS minősítésében az Eurocontrol vezetésével részt vett Aurigny Airlines gépe leszállás közben. (Kép: Eurocontrol)

A hosszú ideig (másfél évtizeden át) készült EGNOS 2009 októberében indította nyílt szolgáltatását. A nemzetközi polgári repülési szervezet (International Civil Aviation Organisation, ICAO) és az európai légi irányításért felelős Eurocontrol által támasztott szigorú megbízhatósági feltételeket mostanra teljesítette. Eddig is sokan használták olyan alkalmazásokban, amelyek nem kritikusak az emberélet szempontjából – például áruszállításhoz vagy mezőgazdasági munkaképek navigációjához. Az EGNOS jelentősége a repülésben olyan kisebb repülőterek esetén a legnagyobb, ahol nem éri meg a precíz leszállításhoz használt hagyományos földi berendezéseket telepíteni. Bevezetése nyomán csökkenhetnek a késések, a járattörlések, enyhülhet az európai légtér zsúfoltsága. Ehhez előbb ki kell dolgozni az adott repülőterekre megfelelő előírásokat és alkalmas GPS/EGNOS vevőberendezéseket kell telepíteni a gépekre.

Az EGNOS észak-amerikai megfelelője, a WAAS (Wide Area Augmentation System) eddigi hat éves működése során több mint 40 ezer repülőgépet tettek alkalmassá az ilyen kiegészített GPS-es leszállásra és 2000-nél is több repülőtéri megközelítési eljárást dolgoztak ki.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024