Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Műholdas navigáció a folyami hajózásban
(Rovat: EGNOS, Nyereség az országnak , Biztonságos közlekedés - 2005.09.06 16:11.)

Ma a budapesti Duna-szakaszon egy magyar részvétellel zajló európai kutatás-fejlesztési program gyakorlati bemutatója volt.

A mintegy száz – hazai és külföldi – résztvevővel megtartott bemutatóra a Táncsics rendezvényhajó fedélzetén került sor. A teszt kedvéért a hajó képzeletben átalakult egy veszélyes anyagot szállító vízijárművé. (A Duna magyarországi szakaszán évente mintegy 2500 ilyen halad át, összesen 1 millió tonnánál is több veszélyes rakománnyal.) A hajó fel volt szerelve az amerikai GPS és azt ezt kiegészítő és pontosító európai EGNOS műholdas helymeghatározó rendszer jeleinek vételére alkalmas eszközökkel. Az EGNOS jeleit sugárzó, geostacionárius pályán keringő mesterséges holdak déli irányban, viszonylag alacsony látóhatár feletti magasságban látszanak. Így a hidak, épületek gyakran eltakarják ezeket. Ezért a GPS-műholdakon alapuló helymeghatározást segítő (pontosság-javulást és megbízhatósági információkat adó) EGNOS-jeleket URH-rádióadó segítségével is továbbsugározzák a hajók felé. (A Budapest környékét lefedő adót a Hármashatár-hegyen telepítették.) Az EGNOS teljes kiépülése – a több mint 30 földi követőállomás üzembe helyezése és a jelek „éles” sugárzása – után a helymeghatározás pontossága néhány méteres lesz.


A MarGal nevű projektet felerészben az EU 6. kutatás-fejlesztési keretprogramja finanszírozza, 2004 és 2006 között. A hazai résztvevő, az RSOE (Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület) egy kiemelten közhasznú társadalmi szervezet, amely a hatóságokkal együttműködve a hazai vízi közlekedés biztonságát szolgálja. Egyebek mellett dunai, balatoni és tiszai információs és segélyhívó rendszert üzemeltet. A MarGal konzorcium norvég vezetéssel kilenc országból (az előbb említetteken túl Horvátországból, Franciaországból, Svédországból, Nagy-Britanniából, Németországból, Ausztriából és Szlovákiából) érkezett partnereket fog össze. Cálja a közeljövőben kiépülő európai Galileo műholdas helymeghatározó műholdrendszer hajózási alkalmazásainak előkészítése. A folyami hajózási teszt helyszíne volt Budapest, a tengeri kikötői bemutatót a délkelet-angliai Harwichben tartják majd szeptember végén.

A szimulált helyzetben a Szlovákiából indult, veszélyes anyagot szállító hajó az egyik budapesti hídnál balesetet szenved. Az RSOE által üzemeltetett, a teljes hazai Duna-szakaszt lefedő információs és segélyhívó rendszer központi diszpécserei fogadják a vészjelzést, minden szükséges információt összegyűjtve. A diszpécserközpont értesíti az illetékes rendészeti és közigazgatási szerveket. Az adatok a rakományról, az útvonalról, a személyzetről, nem utolsó sorban pedig a pontos pozícióról hasznosak a kárelhárításnál és az események utólagos kiértékelésénél is.

A bemutatott rendszer alapja a tengeri hajózásban használt AIS (Automatic Identification System, automatikus azonosítórendszer). A folyami változat nagy előnye, hogy ugyanazon elvekre épül. Biztosítja a hajók műholdas helymeghatározását, a hajók egymás közti, illetve a parttal folytatott rádiós kommunikációját. A rendszerhez kapcsolódó elektronikus térképen követhető a járművek mozgása.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024