Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Progressz MSZ-21: távozott
(Rovat: Az űrállomás és Oroszország - 2023.02.20 07:15.)

A sérült hűtőrendszerű orosz teherűrhajót leválasztották a Nemzetközi Űrállomásról (ISS), hogy végül megsemmisüljön a sűrű légkörben.

Általában nem szoktunk külön cikket szentelni a távozó orosz teherűrhajóknak, hiszen ezek szokványos sorsa a beléjük pakolt hulladékkal együtt a gyors megsemmisülés, miután a Csendes-óceán déli része felett a légkörbe lépnek. Hogy most mégis kivételt teszünk, annak a minapi hír az oka: a már távozás előtt álló Progressz MSZ-21 hűtőrendszeréből a jelek szerint a világűrbe szökött a hűtőanyag. A nyomáscsökkenés hasonló volt ahhoz, ami még tavaly decemberben történt az ugyancsak az ISS-nél tartózkodó orosz Szojuz MSZ-22 emberes űrhajóval. Akkor – ahogy a vizsgálatok megállapították – egy mikrometeoroid csapódhatott be nagy sebességgel egy szerencsétlen helyre, egy alig 1 mm-es lyukat ütve a hűtőfolyadékot szállító egyik csövön. A Roszkoszmosz szakemberei úgy döntöttek, hogy a három űrhajóst egy üresen felküldendő új űrhajóval, a Szojuz MSZ-23-mal hozzák majd haza.

A Progressz MSZ-21 távozását némileg késleltethette volna az incidens, de végül a már jóval korábban beütemezett időpontban, február 18-án magyar idő szerint 3:26-kor vált el a Poiszk modultól. Ugyanerre a dokklóhelyre érkezik majd a Szojuz MSZ-23, amelynek indítása elől ezzel elhárult az akadály. Bajkonuri startjának tervezett időpontja február 24-én 1:34. Ha így lesz, két napos repülés után érkezik meg az ISS-hez, valamivel megelőzve a SpaceX-nek a NASA megbízásából 26-án felbocsátandó Crew Dragon (Crew-6) űrhajóját.


A tavaly októberben érkezett Progressz MSZ-21 távozása az ISS-től. Egy héttel korábban hűtőanyag-szivárgás adott okot az aggodalomra. (Kép: Roszkoszmosz)

Még mielőtt a teherűrhajó elindult volna utolsó útjára, az ISS-en dolgozó orosz személyzet tagjai fényképeket készítettek a Progressz MSZ-21 külsejéről. Az orosz szakértők folytatják az incidens okai utáni nyomozást. Egyelőre nem tudni, hogy mindkét eset – tehát a Szojuzé és a Progresszé is – hasonló okra vezethető-e vissza, vagy itt más probléma adódott. A hűtőrendszer szerepe az űrjárművek belsejében keletkező felesleges hő elszállítása és kisugárzása a világűrbe, hogy a fedélzeti berendezések, számítóképek, valamint a hasznos teher, vagy – a Szojuzok esetében – a kabinban tartózkodó űrhajósok számára a hőmérséklet ideális legyen.

Az elmúlt napokban az űrállomás 17,6 m hosszúra kinyújtható, kanadai gyártmányú Canadarm-2 robotkarját használták a szivárgás helyének felkutatására. Ezek után a vizsgálatok után döntöttek úgy a Roszkoszmosz illetékesei, hogy az eredeti menetrend szerint elküldik a Progressz MSZ-21-et. Elvégre embereket nem érintett a probléma, és a raktérben is csak megsemmisítésre szánt hulladék volt. A meghibásodás okát ugyanakkor a begyűjtött adatok alapján, orosz–amerikai együttműködésben tovább kutatják, hiszen a jövőben használatos űrhajók szempontjából nem mindegy, mi okozhatta a hűtőrendszer sérülését és hogy lehetne elkerülni a most kétszer gyors egymásutánban, korábban viszont évtizedek alatt egyszer sem előforduló jelenséget.

Az ISS-től való eltávolodása után, de még az űrállomás közelében a Progresszt mintegy 180 fokkal elfordították, hogy a másik oldalát is meg tudják nézni. Az első információk szerint a fényképektől nem lettek okosabbak, vagyis nem találták meg a pontos helyet, ahol a hűtőfolyadék távozhatott. A Szojuz MSZ-22 esetében ez egyértelműen látszott, így feltételezhető, hogy itt más lehetett a hiba jellege. Végül a Progressz MSZ-21 megkapta a parancsot a légkörbe való belépésre, a műveletet az ISS-ről való leválás után egy nappal végre is hajtották. Korábban elképzelhető volt egy olyan forgatókönyv, hogy a sérült teherűrhajót visszaviszik és újra csatlakoztatják a Pricsal modulhoz, ha további közeli vizsgálatokat láttak volna szükségesnek.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024