Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Az európai teherűrhajó megemelte az űrállomást A Jules Verne hajtóműveit április óta már másodszor használták arra, hogy a vele összekapcsolt Nemzetközi Űrállomás pályájának magasságát megnöveljék.
A mostani, június 19-én végrehajtott rekordnagyságú (4,05 m/s sebességű) manőver 20 percig tartott, 400 kg hajtóanyag fogyott. A 300 tonna tömegű űrállomás-komplexum 7 km-rel került magasabbra, most kb. 345 km-rel a Föld felszíne fölött rója köreit.
Fantáziakép a négy fő hajtóművét az ISS pályájának megemelésére használó Jules Verne teherűrhajóról. (Kép: ESA)
Csak az orosz Progressz és az európai ATV teherűrhajók képesek jelentősen megemelni az űrállomás pályáját. Az első ATV, a Jules Verne júliusban még egyszer, augusztusban pedig kétszer kell végrehajtson hasonló feladatot. A rendszeres emelésre azért van szükség, mert az abban a magasságban mégoly ritka légkör is számottevő fékező hatással van az űrállomásra. Emiatt naponta kb. 100 m-rel kerül közelebb az ISS a Földhöz.
Egy friss, június 11-én a Discovery űrrepülőgép fedélzetéről készült kép az ISS-ről. A Jules Verne középen, felül látható. (Kép: NASA/JSC)
A Jules Verne a tervek szerint szeptemberig marad az ISS-hez kapcsolva. Ezután 6,5 tonnányi felesleges dologgal megpakolva beléptetik a Csendes-óceán feletti sűrű légkörbe, ahol maradéktalanul elég, mielőtt a felszínt elérhetné.
| |||
|