Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Kozmetikum a Cupolában
(Rovat: Az űrállomás és az USA, Üzlet és munkahely - 2020.09.26 07:15.)

Kis lépés az űrállomás kereskelmi hasznosításában...

Ha minden a tervek szerint alakul, magyar idő szerint szeptember 30-án hajnalban indul a Nemzetközi Űrállomás (ISS) felé a következő Cygnus teherűrhajó (NG-14). A fedélzeten sok más rakomány – az űrhajósoknak szánt ellátmány, használati tárgyak, alkatrészek, kísérleti anyagok és eszközök – mellett helyet kapott tíz üveg kozmetikum is. Az Estée Lauder kozmetikai cég éjszakai arcápoló termékét nem az űrhajósok fáradt bőrének regenerálása céljából utaztatják a világűrbe. A gyártó reklámfotókat szeretne készíteni az ISS Cupola moduljában, az ablakokból látszó Földdel a háttérben, amelyeket aztán a terméket népszerűsítő kampányuk során kívánnak használni.

Amikor az űrállomás kereskedelmi hasznosítása kerül szóba, nem kifejezetten ilyen célú alkalmazások jutnak eszünkbe. Ugyanakkor az is igaz, hogy a játékfilmforgatástól kezdve a valóságshow-győztesek utaztatásáig a közelmúltban sokféle hír kapott szárnyra. A NASA a kozmetikai cég megrendelését egy kis, de fontos lépésnek tartja, mint egy olyan „projektet”, amelyben nem hagyományos módon használják ki az ISS adottságait.

Az üvegcsék egyébként jövő tavasszal vissza is térnek a Földre, ahol előfordulhat, hogy az Estée Lauder jótékonysági célú árverésen ad majd túl rajtuk. A fényképeket mindenesetre az ISS űrhajósai készítik majd a Cupolában, de ők maguk nem jelennek meg rajtuk, és külön díjazásban sem részesülnek érte – ez munkájuk részének számít. A NASA-nak a kozmetikai cég mindezért a szolgáltatásért – az oda- és visszaútért és a fotózásért – 128 ezer dollárt fizet.


Ha csak maguk a fotók kellenének, azokat némi manipulációval lényegesen olcsóbban is elő lehetne állítani... (Kép: NASA / Estée Lauder / collectSPACE.com)

A NASA azon dolgozik, hogy az alacsony Föld körüli pályán végzett munkát idővel kereskedelmi alapon szervezhessék. Ezekbe az erőfeszítésekbe illeszkedik a mostani megrendelés is. A 2019 júniusában meghirdetett program keretében a NASA kapacitásainak 5%-át az ISS-en ilyen és ehhez hasonló feladatokra lehet igénybe venni.

Ha olvasóink számára is kicsit furcsa a reklámfotózást az űrállomás hasznosításaként „eladni”, nem feltétlenül az önök készülékében van a hiba. Hasonló aggályokat fogalmazott meg Jeanne Shaheen szenátor is a NASA 2021-es költségvetési tervezetével kapcsolatos minapi meghallgatáson. Bár saját bevallása szerint maga is nagy kedvelője az Estée Lauder Advanced Night Repair termékének, mint a bőr megereszkedését tekintve „antigravitációs” hatású anyagnak, azt nem igazán érti, hogy viszi ez előre a NASA kereskedelmi hasznosítási programját. Az űrügynökség szemében azonban a kozmetikai cég nem szokványos, inkább meglepő megrendelőnek számít. Másokat is újszerű gondolatokra sarkallhat a hír, hogy az ISS-en akár még ilyesmi is lehetséges...

Az Estée Lauder egyébként először 1982-ben vezette be a Night Repair terméket, amely szerintük ez első éjszakai regeneráló szérum volt, és az első szépségápolási termék, amelyben a reklámokból is jól ismert hialuronsavat alkalmazták összetevőként.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024