Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Ez az Antares nem olyan Antares...
(Rovat: Az Űrállomás és az USA, Űrturisták és magánűrhajók - 2016.10.18 06:15.)

...rakéta, amilyen két éve start közben felrobbant. A Nemzetközi Űrállomás felé tart a Cygnus (OA-5) teherűrhajó.

Az Orbital ATK legújabb teherűrhajója a NASA megbízásából ellátmányt visz a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A startot a megszokottnál is nagyobb várakozás előzte meg, hiszen 2014 októberében ugyaninnen – a Wallops-szigeten fekvő MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport) 0A jelű indítóállásáról – emelkedett fel az az Antares rakéta, amely röviddel ezután egy látványos robbanásban semmisült meg. Az akkori Cygnus teherűrhajó (Orb-3) és rakománya is az enyészeté lett. A későbbi vizsgálatok kiderítették, hogy a baleset az Antares rakéta első fokozatát alkotó két AJ-26 hajtómű egyikében, a folyékony oxigént továbbító turbószivattyúban keletkezett tűz miatt történt. Magának a tűznek a kiváltó okára nem sikerült megnyugtató módon rájönni.


A robbanás 2014. október 28-án, mintegy 15 másodperccel az indítás után. Virginia állam, a NASA és az Orbital ATK egyenként kb. 5-5 millió dollárt költött a megrongálódott startállás helyreállítására. (Kép: NASA / Joel Kowsky)

Mindenesetre az Orbital ATK a rakéta jelentős átalakítása mellett döntött. Az AJ-26 hajtóművek helyett immár újonnan gyártott RD-181 hajtóművek végzik a feladatot. Az idő alatt, amíg a fejlesztéssel elkészültek, két Cygnus teherűrhajót juttattak el az ISS-re – ideiglenesen Atlas-5 hordozórakétákon bérelve helyet.


Október 14-én állították fel az indítóhelyen a 40 m magas új Antares rakétát, orrkúpja alatt a Cygnus (OA-5) teherűrhajóval. (Kép: NASA / Bill Ingalls)

A start október 18-án, magyar idő szerint 1:45-kor történt. Előzőleg néhány napos halasztásra volt szükség a Nicole hurrikán miatt. Ez nem érintette ugyan az Egyesült Államok atlanti partjai mellett fekvő, Virginia államhoz tartozó Wallops-szigetet, viszont a délebbre fekvő Bermudát igen. Ott pedig a NASA egyik követőállomása működik, amelynek fontos szerepe van a rakéta emelkedése közben. Szerencsére a csütörtökön elvonult hurrikán csak kisebb károkat okozott az állomásban, így nem volt akadálya a start előtti teszteknek és az indításnak sem. További egy napos késést okozott egy kisebb technikai hiba: az indítóállás egyik kábele szorult cserére.

Az Orbital ATK az új RD-181 hajtóműveket az orosz NPO Enyergomas cégtől szerezte be. A korábban alkalmazott AJ-26 hajtóművek is keletről érkeztek, eredetileg az 1970-es évek Szovjetuniójában az reménybeli N1 holdrakéta számára fejlesztették ki azokat. Az orosz NK-33 jelű hajtóműveket az amerikai Aerojet Rocketdyne importálta és építette át az Antares rakéták számára. Mind az RD-181, mind az AJ-26 kerozinnal és folyékony oxigénnel működik, és méretük is hasonló. De az új hajtómű takarékosabban bánik a hajtóanyaggal és tolóereje is nagyobb. Így az Antares-230 típusú rakéta teljesítménye összességében 20-25%-kal javult a korábbi változathoz képest. Más szóval a Cygnus teherűrhajó nagyobb rakományt is képes az ISS-re juttatni.

A mostani hasznos teher tömege 2209 kg, tartalma a szokásos: ellátmány, használati tárgyak, kísérleti eszközök. A Cygnus (OA-5) – amely a néhai Shuttle-űrhajós után az Alan Poindexter nevet kapta – szerdán érkezett az űrállomáshoz, ha már 17-én sikerült volna elindítani. Így viszont vasárnapig várnia kell, hogy robotkaros befogás után az űrhajósok a Unity modulhoz csatlakoztassák. Előtte ugyanis megvárják, amíg a szerdán (19-én) indítandó Szojuz MSZ-02 űrhajó legénysége pénteken megérkezik az ISS-re, és csak azután foglalkoznak majd a teherűrhajóval. A tervek szerint a Cygnus november folyamán tér majd vissza a Föld légkörébe, hogy az addigra belepakolt hulladékkal együtt megsemmisüljön. Előtte még egy sor kis CubeSat önálló pályára állítását is elvégzi, illetve folytatják a fedélzetén a tűz terjedésének tanulmányozására hivatott, az előző Cygnuson júniusban megkezdett kísérletek sorozatát.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024