Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

SLS: jobb gyorsítórakétákat!
(Rovat: Amerika hordozórakétái, Orion, Ares, SLS - 2012.11.25 08:15.)

A Dynetics és a Rocketdyne vállalatok közös javaslata szerint a NASA új szuperrakétája kaphatna az ötszegmenses szilárd tüzelőanyagúaknál jobb gyorsítórakétákat is.

Az ATK eredetileg az Ares-1 számára kezdte el fejleszteni az öt szegmensből álló szilárd tüzelőanyagú segédrakétákat. Azonban az SLS programjának meghirdetésekor eldöntötték, hogy ezen fejlesztés átkerül az új „nagyvas” megkomponálásának égisze alá. Az ATK folytathatja a munkát, és az új jószág első felszállásait ezen eszközökre támaszkodva fogja végrehajtani. Mintegy tíz pár ilyen gyorsítórakéta előállításához van a Space Shuttle programból „megörökölt” hardver, az első tíz felszállás után továbbfejlesztett segédrakétákra fognak áttérni az amerikaiak.


A Dynetics javaslata jelenti a korábbi koncepciók első igazi meghaladását a Shuttle-alapú hordozórakéták fejlesztésének terén.

Az ATK továbbra is szeretne szilárd tüzelőanyagú segédrakétákat szállítani az SLS számára, el is kezdtek dolgozni továbbfejlesztett változatú gyorsítórakétájukon. A Dynetics viszont, a Pratt & Whitney Rocketdyne-nal összefogva úgy gondolja, létezik ennél jobb megoldás. Újra elő kívánják venni a Saturn-5 holdrakéták első fokozatában jelesre vizsgázott F-1 hajtóművek terveit, és elkészíteni azok továbbfejlesztett változatát. Két ilyen, kerozin tüzelőanyagot és folyékony oxigén oxidálószert használó rakétahajtómű volna összefogva az öt méter átmérőjű, egy kerozin- és egy oxigéntartályt tartalmazó rakétatest alján.


Két F-1 hajtómű egymás mellett. A Saturn-5 után az SLS részeként újra történelmet írhat von Braun hajtóműcsodája. (Képek: www.nasaspaceflight.com)

A folyékony tüzelőanyagú gyorsítórakéták alkalmazása számos előnnyel jár. Először is a kerolox meghajtásnak nagyobb a fajlagos tolóereje, mint a szilárd tüzelőanyagú meghajtásnak. Másodszor kisebb környezeti terheléssel jár ezen meghajtás üzemelése. Harmadrészben biztonságosabb is: a szilárd tüzelőanyagú megoldásnál nincs lehetőség vészleállásra, illetve a teljesítmény mechanikus úton történő szabályozására. Mindezen előnyök mellett a Dynetics javaslatának megvalósítása arra is lehetőséget nyújtana, hogy 130 helyett 150 tonna hasznos terhet legyen képes feljuttatni az alacsony Föld körüli pályára az SLS végső konfigurációja. Nem volna meglepő, ha hallanánk még az elképzelésről!

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024