Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Egy kitűnő küldetés érdekes vége
(Rovat: A Szojuz és a Progressz, Minden jó, ha a vége jó... - 2003.05.07 23:23.)

Mint arról korábban beszámoltunk, a Szojuz TMA-1 űrhajó vasárnap hajnalban közel 450 kilométerrel a tervezett célpontja mellett landolt a kazah sztyeppén. Az űrhajó ugyanis letért az irányított pályáról, és ballisztikus pályán szállt le. A hiba okai jelenleg még ismeretlenek.

Eddig két hasonló eset történt a szovjet-orosz emberes űrkutatás 41 éve alatt. Először a Voszhod-2 szállt le a kijelölt helytől több száz kilométerre, 1965 március 19-én. Pavel Beljajev (balra) és Alekszej Leonov (jobbra) űrhajója erdőben ért földet, és csak két nappal a leszállás után tudták elhagyni a leszállóhelyet.

Ekkor az eltérést az okozta, hogy a leszálláshoz használatos automatika meghibásodott, így Beljajev parancsnoknak a Föld körül megtett további egy keringés után kézi vezérléssel kellett leszállnia.

A második eset 1979 április 12-én a Szojuz-33 leszállása, amikor Nyikoláj Rukavisnyikov szovjet (balra), és Georgij Ivanov bolgár (jobbra) űrhajósoknak a Szojuz főhajtóművének meghibásodása miatt a tartalék hajtóművel, és - a Szojuz TMA-1 mostani leszállásához hasonlóan - ballisztikus pályán, 8-10 g-s túlterheléssel kellett leszállnia.

(Egyébként emiatt a hiba miatt késett közel egy évet Farkas Bertalan űrrepülése, hisz a hibát fel kellett tárni, a Szojuzt kissé módosítani kellett, amit követően még berepülésre is szükség volt.)

A Szojuz TMA-1 vasárnapi leszállása után Ken Bowersox, a hatodik alaplegénység parancsnoka elmondta, hogy nagyon tágra nyílt a szemük, amikor meglátták az űrhajó kijelzőjén, hogy a kabin letért a számított pályáról. Bowersox, Budárin és Pettit űrhajósok a tervezett pont előtt körülbelül 440 kilométerrel szálltak le. Több, mint két órába telt, mire a kutató repülőgéppel megtalálták őket, és újabb két órába, mire a helikopterekkel a földi kiszolgáló személyzet is a helyszínre ért. Az űrhajósok közben kinyitották a leszállókabin ajtaját, és már a felderítő repülőgép felé is integettek.

Kenneth Bowersox, az amerikai-orosz űrhármas parancsnoka az így írta le a visszatérést:
"Az első arra utaló jel, hogy a leszállásunk nem a megszokott lesz, a kijelzőnkön megjelenő adatokon látszott. Mikor megláttuk az adatokat, a szemünk nagyon tágra nyílt, mert teljesen normális visszatérésre számítottunk, 4 g-vel. Ehelyett néhánnyal több nyomott bennünket az üléseinkbe, így az utazás kicsit agresszívabb volt. Így (a nagyobb lassulás miatt) viszont sokkal gyorsabban véget is ért az út, és mielőtt felocsúdtunk volna, már a földön voltunk, és az ablakon át néztük a dél-kazahsztáni tájat".

A Szojuz űrhajók leszállása után az űrhajósokat előbb Bajkonurba, majd Csillagvárosba szállítják. A mostani leszállás azonban - éppen azért, mert nem a tervezett helyen történt - különleges volt. A Nemzetközi Űrállomásról most hazatért triót ugyanis nem Bajkonurba, hanem a kazah fővárosba, Astana-ba szállították, és innen repültek végül Csillagvárosba.

Hosszú űrrepülések után általános jelenség, hogy a hazatérő űrhajósok nem viselik könnyen a gravitációba való visszatérést. Bowersox és Budarin űrhajósok ennek ellenére igen jól érzik magukat, a gyengeség jelei nem mutatkoznak rajtuk. Úgy tűnik, hogy Don Pettit, a tudományos tiszt viszont kissé nehezebben viseli a földi körülmények hatását, mozgása bizonytalan és nem érzi teljesen jól magát. A NASA ugyan nem ad ki információt az űrhajósok egészségi állapotáról, kiszivárogtak azonban olyan hírek, hogy a helyzet szerencsére nem komoly.

Az amerikai asztronauták várhatóan 16 napot töltenek Csillagvárosban, majd hazarepülnek Houstonba, ahol folytatódik a rehabilitációs programjuk. Hozzávetőlegesen egy hónapig tart, amíg a mozásuk ismét olyan lesz, amilyennek a földön lennie kell, de további hatások még ezután is jelentkezhetnek.

A tervek szerint a hetedik alaplegénység tagjai, Jurij Malencsenko és Ed Lu októberben a Szojuz TMA-2 űrhajóval térnek vissza a földre. Mivel jelenleg ez az egyetlen űrhajótípus, amire számíthatnak, a Szojuzt alaposan át kell vizsgálni. Jelenleg ugyanis még nem zárható ki, hogy az új fedélzeti rendszerekben van a hiba. Amíg viszont nem sikerül megnyugtatóan tisztázni, hogy mi okozta a mostani hibát, újabb Szojuz nem idulhat az űrállomáshoz.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024