Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Egy kitűnő küldetés érdekes vége Mint arról korábban beszámoltunk, a Szojuz TMA-1 űrhajó vasárnap hajnalban közel 450 kilométerrel a tervezett célpontja mellett landolt a kazah sztyeppén. Az űrhajó ugyanis letért az irányított pályáról, és ballisztikus pályán szállt le. A hiba okai jelenleg még ismeretlenek. Eddig két hasonló eset történt a szovjet-orosz emberes űrkutatás 41 éve alatt. Először a Voszhod-2 szállt le a kijelölt helytől több száz kilométerre, 1965 március 19-én. Pavel Beljajev (balra) és Alekszej Leonov (jobbra) űrhajója erdőben ért földet, és csak két nappal a leszállás után tudták elhagyni a leszállóhelyet.
Ekkor az eltérést az okozta, hogy a leszálláshoz használatos automatika meghibásodott, így Beljajev parancsnoknak a Föld körül megtett további egy keringés után kézi vezérléssel kellett leszállnia. A második eset 1979 április 12-én a Szojuz-33 leszállása, amikor Nyikoláj Rukavisnyikov szovjet (balra), és Georgij Ivanov bolgár (jobbra) űrhajósoknak a Szojuz főhajtóművének meghibásodása miatt a tartalék hajtóművel, és - a Szojuz TMA-1 mostani leszállásához hasonlóan - ballisztikus pályán, 8-10 g-s túlterheléssel kellett leszállnia.
(Egyébként emiatt a hiba miatt késett közel egy évet Farkas Bertalan űrrepülése, hisz a hibát fel kellett tárni, a Szojuzt kissé módosítani kellett, amit követően még berepülésre is szükség volt.) A Szojuz TMA-1 vasárnapi leszállása után Ken Bowersox, a hatodik alaplegénység parancsnoka elmondta, hogy nagyon tágra nyílt a szemük, amikor meglátták az űrhajó kijelzőjén, hogy a kabin letért a számított pályáról. Bowersox, Budárin és Pettit űrhajósok a tervezett pont előtt körülbelül 440 kilométerrel szálltak le. Több, mint két órába telt, mire a kutató repülőgéppel megtalálták őket, és újabb két órába, mire a helikopterekkel a földi kiszolgáló személyzet is a helyszínre ért. Az űrhajósok közben kinyitották a leszállókabin ajtaját, és már a felderítő repülőgép felé is integettek. Kenneth Bowersox, az amerikai-orosz űrhármas parancsnoka az így írta le a visszatérést: A Szojuz űrhajók leszállása után az űrhajósokat előbb Bajkonurba, majd Csillagvárosba szállítják. A mostani leszállás azonban - éppen azért, mert nem a tervezett helyen történt - különleges volt. A Nemzetközi Űrállomásról most hazatért triót ugyanis nem Bajkonurba, hanem a kazah fővárosba, Astana-ba szállították, és innen repültek végül Csillagvárosba. Hosszú űrrepülések után általános jelenség, hogy a hazatérő űrhajósok nem viselik könnyen a gravitációba való visszatérést. Bowersox és Budarin űrhajósok ennek ellenére igen jól érzik magukat, a gyengeség jelei nem mutatkoznak rajtuk. Úgy tűnik, hogy Don Pettit, a tudományos tiszt viszont kissé nehezebben viseli a földi körülmények hatását, mozgása bizonytalan és nem érzi teljesen jól magát. A NASA ugyan nem ad ki információt az űrhajósok egészségi állapotáról, kiszivárogtak azonban olyan hírek, hogy a helyzet szerencsére nem komoly. Az amerikai asztronauták várhatóan 16 napot töltenek Csillagvárosban, majd hazarepülnek Houstonba, ahol folytatódik a rehabilitációs programjuk. Hozzávetőlegesen egy hónapig tart, amíg a mozásuk ismét olyan lesz, amilyennek a földön lennie kell, de további hatások még ezután is jelentkezhetnek. A tervek szerint a hetedik alaplegénység tagjai, Jurij Malencsenko és Ed Lu októberben a Szojuz TMA-2 űrhajóval térnek vissza a földre. Mivel jelenleg ez az egyetlen űrhajótípus, amire számíthatnak, a Szojuzt alaposan át kell vizsgálni. Jelenleg ugyanis még nem zárható ki, hogy az új fedélzeti rendszerekben van a hiba. Amíg viszont nem sikerül megnyugtatóan tisztázni, hogy mi okozta a mostani hibát, újabb Szojuz nem idulhat az űrállomáshoz. | |||
|