Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

STS-134: Megérkezett a tartály
(Rovat: A Space Shuttle program - 2010.10.01 07:15.)

Szeptember 28-án megérkezett a Kennedy Űrközpontba az STS-134 jelű Space Shuttle küldetés külső tankja.

Jelen pillanatban három űrrepülés párhuzamos előkészítése zajlik a floridai óceánparton. Egyfelől „dübörög” a Discovery felkészítése az STS-133 misszióra kinn a 39A indítóálláson, másfelől az Endeavour és az Atlantis utolsó útja is előkészítés előtt áll. Frissen született szenátusi döntés a NASA költségvetéséről, amely tartalmazza a terven felüli űrrepülőgépes indítás költségeit is. A jelek korábban is egyértelműen abba az irányba mutattak, hogy az Atlantis ráadás-küldetése (STS-135) fogja zárni az űrrepülőgép-programot.


Az űrrepülőgépek rendszeréhez gyártott külső tartály uszályon érkezik meg az űrközpontba.

A most befutott jószág meglehetősen izgalmas „életutat” tudhat magának idáig is. Eme külső hajtóanyagtartály, amely az ET-122 sorozatszámmal készült el, megrongálódott a New Orleans-i szerelőcsarnokban még 2005-ben, a Katrina hurrikán ténykedésének köszönhetően. Azonban a gyártó Lockheed Martin szakemberei kijavították és repülésképes állapotba hozták ezt a gigászi „ásványvizes palackot”. A NASA tervbe vette, hogy fel is használja, mint a legutolsó űrrepülőgépes küldetés mentőűrhajójának külső tartálya. Ezen logika szerint ez a tank repült volna a formálódó STS-135 küldetésen.


(Képek: Justin Ray / Spaceflight Now)

Azonban a NASA minden módon az STS-135 megvalósulásának malmára hajtotta a vizet. A legutolsó legyártott tank, az ET-138 kódnevű, amely eredetileg az STS-134-en repült volna, átkerült a potenciális STS-135 küldetés égisze alá, „cserébe” az Endeavour utolsó repülése megkapta az összefoltozott ET-122-t. Így egy minden igényt kielégítő hardver áll az STS-135 rendelkezésére. Ugyan az ET-122 rendbe lett hozva teljesen, azonban az ördög soha nem alszik. Figyelembe véve azt, hogy nincs lehetőség mentő-Shuttle felküldésére az STS-135 repülése alatt, semmilyen probléma sem lehet e küldetés külső tankjával. Ezt a nívót azonban csak az ET-138 üti meg. Így tehát a „defektes jószág” a kevésbé rizikós küldetést szolgálja ki: ha valami gond adódik, indulhat az Atlantis egy tökéletes hardver oldalán az STS-134 legénységéért. Ha minden összejön, akkor is indulhat az Atlantis, szintén egy tökéletes hardver oldalán, hogy feltegye azt a bizonyos pontot arra a harminc éves i-re.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2021