Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Bill Nelson: Legyen még egy küldetés!
(Rovat: A Space Shuttle program - 2010.05.30 09:00.)

Florida állam demokrata szenátora levélben fordult Barack Obamához, az STS-135 Shuttle-misszió lerepülése érdekében.

Az amerikai politikus korábban megjárta a világűrt a Columbia űrrepülőgép fedélzetén. Az STS-61-C nevű Shuttle-küldetés nem csak az akkor már szenátori mandátummal rendelkező Bill Nelson repülése miatt érdekes. Nem kisebb ember volt a Columbia másodpilótája, mint a jelenlegi NASA-igazgató, Charles Bolden, valamint ez az 1986. januári küldetés volt az utolsó Space Shuttle-misszió a Challenger tragikus pusztulása előtt.


Az STS-61-C legénysége. A bal oldalon ülő személy Charles Bolden, korábbi űrhajós, napjainkban NASA-igazgató. Pontosan mögötte áll Nelson szenátor. A jobb szélen álló űrhajós sem akárki: Franklin Chang-Diaz asztronauta Jerry Ross-szal megosztva tartja a hétszeres űrrepülés rekordját, amit mostanáig nem sikerült megdöntenie senkinek sem.

Az űrhajózást erősen támogató szenátor most a lehetséges ráadás Space Shuttle-küldetés lerepülése érdekében fordult levéllel az amerikai elnökhöz. Így a szenátor úr annak a – jelen sorok íróját is magáénak tudó – tábornak a szószólójává vált, akik szerint megéri megvalósítani a lehetséges STS-135 néven körvonalazódó űrrepülőgépes küldetést. Mint már korábban itt, az Űrvilágon is beszámoltunk róla, a már előkészítés alatt álló STS-133 (Discovery) és STS-134 (Endeavour) repüléseken kívül a NASA kezében megvan a potenciál még egy, ráadás Shuttle-misszió elvégzésére.


Így festene a lehetséges misszió. Egy amerikai űrrepülőgép ellátmányt és felszereléseket szállít a Nemzetközi Űrállomásra egy többcélú logisztikai modul segítségével. (Képek: NASA)

Az egész amerikai űrszektort érzékenyen fogja érinteni a Shuttle-flotta leállítása. Az űrhajózáshoz valamilyen úton-módon kötődő emberek széles csoportja támogatja most a lehetőség kihasználását. Nelson szenátor javaslatában 2011 nyarán kerülhetne sor a legutolsónak ígérkező, négyfős legénységgel útjára induló misszió lerepülésére. A pozitívum két helyütt nyilvánul meg. Egyrészt kicsit el lehetne tolni a flotta leállítását, így később kerülnének utcára azok az emberek, akik el fogják veszíteni az állásukat a Space Shuttle nyugdíjba menetelével. Másrészt egy ráadás küldetés lehetőséget adna még több hasznos terhet feljuttatni a Nemzetközi Űrállomásra. A Dragon és a Cygnus amerikai teherűrhajók még nincsenek hadra fogható állapotban, így nem ártana kihasználni az utolsó lehetőséget is, ami még benne van az űrrepülőgép-flottában a nemzetközi égi laboratórium ellátásával kapcsolatban.

Felmerülő hátrányból szintén kettő van. Egyfelől nem lévén hardver egy mentő-űrrepülőgépet felküldeni baj esetén, a gondba került STS-135 asztronautákat két darab, orosz gyártmányú Szojuz-TMA űrhajóval kellene hazahozni. Másfelől minden egyes hónap, ami az űrrepülőgép-program meghosszabbításával telne el az utolsó küldetés lerepüléséig, 150-200 millió dollárba kerülne Amerikának. (Jelenleg csak 2010. december 31-ig van pénz a Shuttle-program számára a büdzsében.) Így tehát felmerül a lehetősége annak, hogy 2011 nyara helyett kicsit korábbra, az év tavaszára előrehozva a küldetést dollár-százmilliókat spórolna a költségvetés. Egyelőre azonban az STS-135 puszta létéért folyik a harc.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024