Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

GYORSHÍR: Repül a Falcon Heavy
(Rovat: A nemzetbiztonságért, SpaceX - 2022.11.01 15:55.)

Sikeresen elindult a SpaceX vállalat Falcon Heavy rakétájának negyedik példánya.

A floridai Kennedy Űrközpont LC-39A starthelyéről november 1-jén magyar idő szerint 14:41-kor, az USSF-44 küldetés keretében felemelkedő hordozórakéta fő hasznos terhe egy titkos katonai műhold. Miután a megrendelő az Amerikai Űrhaderő (United States Space Force, USSF), a startköltség ismert – 97 millió dollár –, de a rakétára helyezett fő (nehéz) műholdról semmi nem tudható. Hosszú idő, mintegy 6 óra és a második fokozat újból begyújtása kell ahhoz, hogy a hasznos teher végül elérje a geostacionárius pályamagasságot és így a küldetés sikeres legyen. (Ez a mostani start egyébként az első a SpaceX történetében, amikor nem elnyúlt átmeneti, hanem közvetlenül geostacionárius pályára juttatják az oda szánt műholdat.)

Az USSF-44 fő műholdja mellett két másik dolog is utazik a rakéta orrkúpja alatt. Ezek mind a geostacionárius pálya felé tartanak. Az egyik neve Shepherd Demonstration, platform közelebbről meg nem nevezett technológiai kísérleteket visz magával. A másik az Űrhaderő LDPE-2 (Long Duration Propulsive ESPA) űreszköze, amely maga hat különböző űreszközt hordoz. Ezek közül három CubeSat önállósodik is majd. A LINUSS-A1 és -A2 (Lockheed Martin In-space Upgrade Satellite System) párosa műholdak megközelítését és összekapcsolódását teszteli. Egy másik teher a Millennium Space Systems által épített TETRA-1 mikroműhold. Nyilvánvalóan ez egy kevésbé fontos rakomány, de még erről is csak annyit közöltek, hogy „egy prototípus különféle taktikák, technikák és eljárások alkalmazására a geoszinkron pályán, illetve annak környezetében”.


A Falcon Heavy 27 hajtóművének a startot megelőző statikus tesztje október 27-én éjszaka a Kennedy Űrközpontban. (Kép: SpaceX)

A Falcon Heavy közel 70 m magas és 12,2 m legnagyobb átmérőjű (vagy inkább szélességű?) hordozóeszköz. Az indításkor összesen 27 Merlin hajtómű működött a központi és a két oldalsó gyorsító fokozatban. A központi egységet (B1066) is, és a két boostert is első alkalommal használták. A B1064-es a Cape Canaveral-i 2-es, míg a B1065-ös az 1-es leszállóhelyre érkezett vissza, a start helyszínének közelében.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024