Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Két műhold az Űrhaderőnek
(Rovat: A nemzetbiztonságért - 2021.12.08 06:15.)

Az amerikai Atlas-5 rakéta Floridából állította pályára a kísérleti katonai műholdakat.

A start Cape Canaveral 4-es indítóhelyéről történt, december 7-én, magyar idő szerint 11:19-kor. A United Launch Alliance Atlas-5 rakétája 551-es konfigurációban repült.


Az 5 szilárd hajtóanyagú oldalsó segédrakétával felszerelt, 59,7 m magas hordozórakétát december 3-án szállították ki a szerelőcsarnokból startállásba, függőleges helyzetben. (Kép: ULA)


(Kép: ULA)

A küldetés jelzése STP-3, vagyis egy katonai tesztprogram (Space Test Program) harmadik repüléséről van szó. Ami keveset lehet tudni a hasznos teherről, az az, hogy két különböző műholdat helyeztek el az 5,4 m átmérőjű orrkúp alatt. Az egyikük, az STPSat-6 kilenc kísérletet visz magával, köztük például űridőjárás-kutató berendezéseket, a légköri atomrobbantásokat figyelő műszert, valamint a NASA megbízásából egy lézeres adatátviteli kísérletet (Laser Communications Relay Demonstration, LCRD). A másik műhold neve LDPE-1 [Long Duration Propulsive Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV) Secondary Payload Adapter (ESPA)]. Ez valójában egy standardizált platform, amely többféle feladatra szánt műhold számára használható lesz. A moduláris felépítéssel csökkenteni lehet egy új katonai műholdak fejlesztésének idejét – csak a hasznos teherrel kell törődni, a kiszolgáló részegységeket a platform tartalmazza. Mindkét felbocsátott műholdat a Northrop Grumman építette.


A LDPE-1 kísérleti műhold. (Fantáziakép: Northrop Grumman)

Mindkét műholdat közvetlenül 36 ezer km-es geostacionárius körpályára állították. Ez volt az Atlas-5 rakétatípus 90. repülése, a legnagyobb tolóerejű 551-es konfigurációban most 12. alkalommal használták. Az STP-3 repülés alkalmával több újítást is kipróbáltak: újfajta gyártási eljárással készült rakéta-orrburkolatot, a műholdak akkumulátorait menet közben is teljesen töltött állapotban tartó rendszert (In-Flight Power System, IFPS), és a több mint hét órán keresztül manővereket végző Centaur végfokozat még pontosabb pályakialakítását lehetővé tevő, GPS alapú navigációs rendszert.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024