Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A NASA embereivel a Holdra
(Rovat: A Holdnál, Orion, Ares, SLS , Artemis - 2020.05.02 07:15.)

Három cégcsoport közel 1 milliárd dollárért készíthet terveket, hogyan landolhatnak amerikai űrhajósok a Holdon 2024-ben.

A kiválasztott vállalatok nevét április utolsó napján tették közzé. A munkát a Blue Origin, a Dynetics és a SpaceX szakemberei kezdhetik meg. Tíz hónapon át készítik majd tanulmányaikat a Human Landing System (HLS) program keretében, amelynek célja, hogy az embereknek a Holdra való leszállását megoldja. A NASA továbbra is tartja magát a kitűzött – bár feszítettnek tűnő – célhoz, hogy 2024 végéig újból űrhajósokat juttat égi kísérőnk felszínére. A mostani szerződések tejes összege 967 millió dollár. Az amerikai űrhivatal e három versengő koncepció közül választja majd ki a számára legkedvezőbbnek tűnő megoldást.

A pénzeszközök eloszlása távolról sem egyenletes a szerződéses partnerek között. A mostani megbízásból a legnagyobb szeletet (579 milliót) a Blue Origin vezette konzorcium (megnevezésük szerint a national team, azaz nemzeti csapat) hasította ki. Maga a Blue Origin a leszállóegységet dolgozza ki, a Blue Moon néven ismert elképzeléséből kiindulva. A Holdról való felszállás megoldása a Lockheed Martin feladata. A konzorcium tagja még a Northrop Grumman és a Draper, akik a szállítómodult, illetve az avionikát és más fedélzeti rendszereket készítenék.


A Blue Origin vezette konzorcium tagjai még a Draper, a Lockheed Martin és a Northrop Grumman. Javaslatuk szerint ilyen módon juttatnának embereket a Holdra a NASA megbízásából. (Fantáziakép: Blue Origin)

A Dynetics vezette csoportban több mint 25 alvállalkozó van, ők 253 millió dollárért kezdik meg a tervezési munkálatokat. Az elképzeléseik szerint egyetlen modullal oldanák meg a Holdra való leszállást, majd az onnan való távozást.


A Dynetics űrhajója így nézne ki a Hold felszínére érkezve. (Fantáziakép: Dynetics)

A HLS szerződések közül a legkisebb, 135 milliós értékű a SpaceX vállalaté. Ők a készülő Starship segítségével oldanák meg a feladatot, amely egy Super Heavy rakétával indulna. A pályán az üzemanyaggal való utántöltést további Starship járművekre bíznák.


A SpaceX által javasolt holdi leszálló űrhajó a Starship elképzelésen alapul. Ez a három közül az egyik, amelyet a NASA most további részletes kidolgozásra érdemesnek ítélt. (Fantáziakép: SpaceX)

Az előzetes tanulmányok elkészítése után a NASA hamar eldönti, hogy melyik változatnak lenne a legjobb esélye elkészülni 2024-ig, és azt választja majd ki megvalósításra és további támogatásra. Bár van olyan elképzelés is, hogy egy vagy akár mindkét másik csapat fejlesztéseit is támogatni kéne, gondolva a holdi utazások hosszabb távon is fenntartható megoldására.

A 2024-es leszálláskor a jelek szerint még nem fogják használni a Hold körüli pályára tervezett űrállomást (Gateway). Annak meglétét a NASA-nál most nem tekintik kritikusnak – és nyilván már most világosan látható, hogy nem is készülne el 2024-ig. A Hold emberes kutatásának folytatásához, a későbbi fázisokban (2028-tól) azonban alapvetőnek tűnik az égitest körüli keringő állandó bázis működése.


A Hold körül keringő Gateway és a hozzá közeledő Orion űrhajó. Ha az amerikai Artemis program keretében megvalósul 2024-re az újabb emberes holdraszállás, az nem ezen a módon fog történni... (Fantáziakép: NASA)

A most kiválasztott három cég illetve konzorcium egyike sem tervezi az indításhoz a NASA megrendelésére a Boeing fővállalkozásában (elég lassú ütemben) fejlesztett SLS (Space Launch System) nehézrakéta felhasználását. A SpaceX elképzeléséről már volt szó, a Blue Origin is saját rakétával (New Glenn) vagy a United Launch Alliance új Vulcan hordozórakétájával oldaná meg a feladatot, a Dynetics pedig a Vulcan rakétával vagy a SpaceX Super Heavy rakétájával számol. A három mostani nyertes mellett az is érdekes, hogy a listáról hiányzik a Boeing. Novemberben pedig bejelentették, hogy ők is pályáznak, méghozzá egy az SLS rakétával indítandó űrhajó tervével.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024