Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A Columbia-jelentés (6. rész): A többi ajánlás
(Rovat: A Columbia utolsó útja, Az űrrepülőgép , Katasztrófák ellen - 2003.09.23 23:20.)

A vizsgálati jegyzőkönyvben a Gehman-bizottság 29 ajánlást adott a NASA-nak. Sorozatunk előző részében bemutattuk azokat, amelyeket még a repülések újraindítása előtt végre kell hajtani. Most, az utolsó részben pedig bemutatjuk a többit.


Az űrrepülőgép-rendszer hővédelme

A lehetőségekhez képest biztosítani kell, hogy az űrrepülőgépek még a belépőél kismértékű sérülése esetén is képesek legyenek probléma nélkül visszatérni a Föld légkörébe, majd leszállni.
A repült RCC-elemek roncsolásos vizsgálatával egy olyan adatbázist kell felépíteni, amelynek segítségével megérthető az anyag valódi viselkedése.
Az indítóállvány karbantartását modernizálni kell, hogy a cinkprimer lemosósását és az űrrepülőgép RCC-paneleire jutását meg lehessen akadályozni.
Be kell szerezni a szükséges tartalék RCC-elemeket és a hozzájuk tartozó szerelvényeket. Ezáltal biztosítható, hogy az RCC-elemek szervizelése közben hozott döntéseket valóban a műszaki specifikációnak való megfelelés vagy meg nem felelés alapján hozzák meg, nem pedig a költségek, az ütemezés vagy egyéb tényezők alapján.
Ki kell fejleszteni, ellenőrizni kell, és fenn kell tartani egy, a fizikai ismereteken alapuló számítógépes modellt, amelynek segítségével elemezni lehet az űrrepülőgép hővédő rendszerének sérüléseit.


Az űrrepülőgép érzékelőinek adatai

Az űrrepülőgépek adatgyűjtő rendszerét mindegyik orbiteren karban kell tartani, illetve fel kell újítani, a mai adatgyűjtési- és szenzortechnológiának megfelelően.
Az adatgyűjtő rendszert át kell tervezni, hogy a jármű működéséről és állapotáról további információkat lehessen vele szerezni. A rendszernek repülés közben is átkonfigurálhatónak kell lennie (melyik adatot rögzítse, melyiket közvetítse a földi irányításnak, vagy egyszerre mendkettő).


Huzalozás

Az űrrepülőgépek élettartam-kiterjesztési programjának részeként, figyelembe véve, hogy azok akár a 40 éves életkort is elérhetik, ki kell dolgozni egy olyan, korszerű vizsgálati mószert, amellyel az űrrepülőgépek teljes vezetékezése átvizsgálható (beleértve a rejtett kábelezést is).


Mikrometeoroid-, és űrszemét elleni védelem

Az űrrepülőgépeket űrszemét és mikrometeoroid ellen ugyanolyan biztonsági szinten kell működtetni, mint a Nemzetközi Űrállomást. A biztonsági feltételeket irányelvekről előírásokká kell változtatni.


Szervezet

Létre kell hozni egy független tehnikai hatóságot, ami minden műszaki követelmény teljesítéséért felelős. A hatóság működési költségeit a NASA központjából kell fedezni.
A NASA vezetésén belül a biztonságért felelős irodának közvetlen beavatkozási joga legyen a teljes űrrepülőgép-program biztonsági rendszerei felett. A biztonsági irodát függetlenül kell finanszírozni.
Át kell szervezni az űrrepülőgépek integrációs irodáját.


Újraminősítés

Még mielőtt az űrrepülőgép-rendszer kiterjesztett élettartamába lépne (2010), újra kell minősíttetni a gépeket anyag-, alkatrész-, alrendszer-, és rendszerszinten.


Rajzok archiválása

Biztosítani kell a megfelelő erőforrásokat egy hosszútávú programhoz, amelynek során az űrrepülőgép-rendszer műszaki dokumentációját felfrissítik. Ennek során felül kell vizsgálni a rajzokat a pontosság szempontjából, minden rajzot számítógépen (is) elérhetővé kell tenni, valamint be kell vezetni a műszaki változtatásokat.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2021