A valaha működött Mars-szondák legtartósabbikát, a Mars Odyssey-t most, 11 év után már jónak látták átkapcsolni a tartalék fedélzeti számítógépre.
A NASA JPL szakemberei az elsődleges (A jelű) navigációs rendszer gyengélkedése láttán úgy döntöttek, hogy a továbbiakban az ún. B oldali, tartalék rendszert fogják használni, ami egyben a tartalék fedélzeti számítógép aktiválást is jelenti. Az egység egy giroszkópot tartalmaz, amelynek segítségével a szonda pontos térbeli elhelyezkedését tudják meghatározni, biztosítva így a tudományos műszerek, a napelemtáblák és a kommunikációs antenna állandóan pontos irányba állítását. Az eredeti A oldali rendszer még nem mondta fel teljesen a szolgálatot, lehet még benne legalább néhány hónapra való működési tartalék. Így ha a jövőben netán ideiglenesen vissza kéne rá kapcsolni, az még nem jelentené automatikusan az űreszköz vesztét. Ezért is határoztak még most a váltásról, ami a jelek szerint rendben lezajlott.
Mars Odyssey, amely hat hónapos út után ért el a Földtől a Marsig, még 2001-ben. (Fantáziakép: NASA / JPL-Caltech)
A Mars Odyssey tartalék rendszerét legutóbb még a Földön, a startot megelőző ellenőrzések során kapcsolták be huzamosabb ideig. Ez pedig már meglehetősen régen volt: az űrszonda 2001 áprilisában indult útnak a Mars felé. A bolygó körüli pályán keringő Mars Odyssey nem csak a saját mérési programjának folytatása miatt fontos, de adatátjátszó állomásként is szerepet kap a felszínen dolgozó Curiosity és Opportunity roverek és a földi irányítók kapcsolattartásában. Vasárnap az Opportunity adataival már kipróbálták a B oldali ultrarövid hullámú kommunikációs berendezést is, amely rendben működött. (A marsjáróknak korlátozott lehetősége van közvetlen kommunikációra a Földdel, elsősorban a Mars körül keringő szondákat használják adataik sugárzására. A Mars Odyssey mellett ilyen lehetőséget kínál az ugyancsak amerikai Mars Reconnaissance Orbiter és az európai Mars Express is.)
A Mars Odyssey tartalék rendszereire való mostani átkapcsolás idén már a második jele a szonda lassú öregedésének. Ez nem is meglepő, több mint 11 évi, az eredeti várakozásokat jócskán felülmúló szolgálat után a Mars körül. Korábban a térbeli irány tartására szolgáló három elsődleges giroszkóp közül egy meghibásodott, s a negyedik, tartalék berendezést kellett aktiválni helyette. Ha a megmaradt háromból még egy kiesne, már csak a manőverező rakétahajtóművek rendszeres alkalmazásával lehetne biztosítani a további működést, ami jócskán lecsökkentené a még elképzelhető élettartamot. A becslések szerint enélkül a fedélzeti hajtóanyag-tartalékok még akár 2020-ig is kitartanának – feltéve, ha addigra más műszaki okból nem lennének kénytelenek elveszettnek tekinteni a veterán űreszközt. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Rekord a Mars körül
Biztonsági üzemmódban a Mars Odyssey
Kockázatos újraindítás
A Mars Odyssey pályamódosítása
A tartalék fedélzeti rendszerre kapcsolták a Mars Odyssey szondát (Spaceflight Now)