Űrszondák a Marsnál

Egy bosnyák falu „a Marson”

Egy bosnyák falu „a Marson”A boszniai Jezero település nevét viseli a kráter, ahol a NASA döntése értelmében a soron következő Mars-rover leszáll.

A Marsra – és vissza

A Marsra – és visszaAz európai–orosz ExoMars küldetés következő felvonása csak jövőre indul, az ESA azonban már tervezi a Mars kutatásának következő lépését: talajminta Földre hozását.

Tíz érdekesség a Marsról – IV.

Tíz érdekesség a Marsról – IV.Az ESA 10 infografikán mutatja be a legizgalmasabb, aktuális érdekességeket a vörös bolygóról. Sorozatunkban páronként mutatjuk be a képeket.

Tíz érdekesség a Marsról – II.

Tíz érdekesség a Marsról – II.Az ESA 10 infografikán mutatja be a legizgalmasabb, aktuális érdekességeket a vörös bolygóról. Sorozatunkban páronként mutatjuk be a képeket.

Megremegett a Mars

Megremegett a MarsKét hónapos várakozás után az InSight szeizmométere felfogta az első, a Mars rengésére utaló jelet.

InSight: elakadt fúrás

InSight: elakadt fúrásA szakemberek küzdenek, hogy a Marson dolgozó amerikai szonda egyik fő műszere, a felszíntakaró szintje alá fúró berendezés elvégezhesse feladatát.

Kazacsok

KazacsokNem csak kozák guggolós tánc, de az ExoMars 2020 orosz készítésű leszállóegységének a neve is. Most megérkezett repülőn Torinóba.

Elindult a fúrás a Marson

Elindult a fúrás a MarsonMegkezdte a munkát az InSight űrszonda egyik fő műszere, amellyel akár 3–5 méteres mélységig is lefúrhatnak majd a bolygó felszíne alá.

Rosalind Franklin

Rosalind FranklinMegvan a neve az ESA ExoMars 2020-ban indítandó, a vörös bolygóra 2021-ben érkező marsjárójának.

InSight: helyére került a szeizmométer

InSight: helyére került a szeizmométerA Marsra leszállt űrszonda elhelyezte egyik fő műszerét, amellyel a bolygó rengéseit mérik majd.

Sokasodó Mars-kérdőjelek

Sokasodó Mars-kérdőjelekA NASA felgyorsítja a marsi talajminta megszerzését célzó erőfeszítéseit, ám a kutatók aggódnak, mert ez háttérbe szoríthatja a Mars helyszíni kutatását.

Tíz érdekesség a Marsról – V.

Tíz érdekesség a Marsról – V.Az ESA 10 infografikán mutatja be a legizgalmasabb, aktuális érdekességeket a vörös bolygóról. Sorozatunkban páronként mutatjuk be a képeket.

Tíz érdekesség a Marsról – III.

Tíz érdekesség a Marsról – III.Az ESA 10 infografikán mutatja be a legizgalmasabb, aktuális érdekességeket a vörös bolygóról. Sorozatunkban páronként mutatjuk be a képeket.

Tíz érdekesség a Marsról – I.

Tíz érdekesség a Marsról – I.Az ESA 10 infografikán mutatja be a legizgalmasabb, aktuális érdekességeket a vörös bolygóról. Sorozatunkban páronként mutatjuk be a képeket.

Az út vége

Az út végeNyolc hónap hiábavaló próbálkozása után a NASA feladta a reményt: február 13-án hivatalosan befejezettnek nyilvánították az Opportunity küldetését.

Lengyel eszköz a Marson

Lengyel eszköz a MarsonA NASA InSight szondájára fontos német műszer került, amelynek elkészítésében lengyel partnerek is közreműködtek.

Svéd műszer a Marsra

Svéd műszer a MarsraAz ExoMars 2020 felszíni platformján 13 tudományos műszer működik majd, köztük két európai. Az egyikről részletes ismertetés hangzott el az ENSZ-ben, de bolygóvédelmi összefüggések is felmerültek.

Elhallgatott a két MarCO

Elhallgatott a két MarCOA NASA InSight marsi leszálló szondájával együtt küldött két kísérleti CubeSat rendben elvégezte a dolgát, de nem sokáig bírták a Mars mellett való elrepülésük után.

Mi volt a legérdekesebb 2018-ban?

Mi volt a legérdekesebb 2018-ban?Idén nem az űrügynökségek összefoglalóira voltunk kíváncsiak, hanem megnéztük, hogy önöket, az Űrvilág olvasóit mi érdekelte a legjobban 2018-as híreink közül.

InSight – fentről és lentről

InSight – fentről és lentrőlA nemrég leszállt amerikai űrszonda a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) nagyfelbontású felvételein, valamint az első „önarcképen”.