Űridőjárás

A Nap közelről

A Nap közelrőlNyilvánosságra hozták az ESA és a NASA napkutató űrszondájának, a februárban indított Solar Orbiternek az első képeit. Az első tapasztalatok igen biztatók.

Napkitörések nyomában

Napkitörések nyomábanA NASA CubeSatokból álló flottával tervezi követni a napkitöréseket és az azokkal együtt járó részecskekidobódásokat.

A BepiColombo köszöni, jól van!

A BepiColombo köszöni, jól van!Az ESA és a JAXA Merkúr felé tartó BepiColombo szondájának Föld melletti elrepülése során végzett mérések igazolták, hogy a szonda műszerei kifogástalanul működnek.

17 év után vége

17 év után végeA Nap sugárzását vizsgáló amerikai SORCE műhold több mint háromszorosan teljesítette túl eredetileg tervezett küldetését.

GYORSHÍR: Elindult a Solar Orbiter

GYORSHÍR: Elindult a Solar OrbiterAmerikai rakétával állt pályára az európai vezetéssel készült, a Nap és a helioszféra kutatására szánt űrszonda.

A Parker első eredményei

A Parker első eredményeiA NASA napfizikai zászlóshajója, a Parker Solar Probe első adatkibocsátásának anyagában több meglepő tényre bukkantak a kutatók.

Útra kész a Solar Orbiter

Útra kész a Solar OrbiterElkészült, és jövő év elején indulhat az ESA legújabb, a Napot és a helioszférát kutató szondája, a Solar Orbiter.

Geomágneses rándulások

Geomágneses rándulásokA Föld mágneses tere szüntelenül változik, néha azonban hirtelen rándulásokat mutat. A 40 éve ismert jelenségre csak a közelmúltban sikerült magyarázatot találni.

Űrtémájú nyári iskola Belgiumban

Űrtémájú nyári iskola BelgiumbanA két hétig tartó nyári iskolába PhD hallgatókat, fiatal űrszakembereket várnak.

Újrahasznosított magnetométerek

Újrahasznosított magnetométerekÚj, ötletes módszert próbáltak ki a napkitörések Föld magnetoszférájára gyakorolt hatásának kimutatására.

Vas mindenütt

Vas mindenüttA Cluster műholdak 18 év alatt gyűjtött adatai alapján feltérképezték a fémek eloszlását a Föld körüli térségben. Meglepő eredmények születtek.

Tízszeres élettartam

Tízszeres élettartamAz ESA tetraéder alakú formációban repülő Cluster műholdjai hamarosan működésük harmadik, egyben utolsó évtizedébe lépnek.

A Föld mágneses pajzsa néha félrelibben

A Föld mágneses pajzsa néha félrelibbenEgy új, magyar kutató részvételével készült tanulmány szerint a Föld mágneses tere nem minden esetben védi telehold idején az űrhajósokat.

Nyolc hónap szünet után újra aktív a DSCOVR

Nyolc hónap szünet után újra aktív a DSCOVRA Napot és a Földet figyelő, a két égitest között elhelyezkedő amerikai űrszonda szoftverfrissítést kapott.

Az ionoszféra változásai

Az ionoszféra változásaiEgy távközlési műholdon potyautasként működő tudományos műszer segít feltárni az ionoszféra vártnál is dinamikusabb viselkedését.

A Van Allen-műholdak vége

A Van Allen-műholdak végeA NASA a múlt héten leállította a Föld sugárzási öveit kutató, 2012-ben indított műholdpárosának második tagját is.

Pályán az ICON

Pályán az ICONRepülőgépről, egy Pegasus-XL rakétával állt pályára a NASA műholdja, hogy a légkör és a világűr határvidékét kutassa.

Galileo már a legdélebbi pontokon is

Galileo már a legdélebbi pontokon isEgy, az Antarktisz belsejébe vezető expedíció során sikerült az eddigi legdélebbi Galileo mérést végrehajtani.

Európai űridőjárási műszer

Európai űridőjárási műszerKoreai geostacionárius műhold fedélzetén került nemrég a világűrbe egy ESA által finanszírozott űridőjárás-megfigyelő műszer.

Tűz az Atlanti-óceánon?

Tűz az Atlanti-óceánon?A NASA műholdjának felvételén úgy látszott, mintha forró folt lenne a nyílt tengeren, távol a partoktól. A valóság azonban az, hogy egy természeti jelenség tévesztette meg a detektorokat.