Távoli világok kutatói

A Mars elveszett légköre

A Mars elveszett légköreA NASA MAVEN szondájának mérései alapján (ismét) megállapították, hogy a Mars légkörét valaha a napszél fújta le.

Hegyomlás az üstökösön

Hegyomlás az üstökösönAz ESA Rosetta űrszondája eddig nem látott jelenséget figyelt meg: egy hegyomlást a 67P/Csurjumov–Geraszimenko-üstökösön.

Pan: hold karimával

Pan: hold karimávalA Cassini-űrszonda friss közeli képein szokatlan látványt nyújt a Szaturnusz Pan nevű holdacskája.

A legfényesebb és legtávolabbi pulzár

A legfényesebb és legtávolabbi pulzárAz ESA XMM-Newton űrteleszkópjával egy olyan pulzárt fedeztek fel, ami az elméletek szerint nem is létezhetne.

Trójaiakat keres az OSIRIS-REx

Trójaiakat keres az OSIRIS-RExOtt kellene lenniük, eddig mégsem találták őket: a Földhöz tartozó trójai kisbolygókat keres februárban a NASA OSIRIS-REx szondája.

A Mars ásványösszetétele

A Mars ásványösszetételeA Curiosity ásványtani vizsgálatai a Gale-kráterben a Mars múltjáról árulkodnak. Az évmilliók során az ásványok savanyúsága előbb nőtt, később csökkent.

Az OSIRIS-REx kamerái

Az OSIRIS-REx kameráiA szeptember óta a Bennu kisbolygó felé tartó szonda három kamerából álló rendszerrel vizsgálja majd célpontját. Bemutatjuk, mire képesek.

A NASA következő kisbolygó-szondái

A NASA következő kisbolygó-szondáiA NASA feleleveníti a kis bolygókutató küldetések Discovery programját, az év elején két, a jövő évtized első felében induló szondáról döntöttek.

A NASA bolygókutató szondái

A NASA bolygókutató szondáiHáromrészes sorozatunkban a NASA csillagászati űreszközeit mutatjuk be – egy-egy infografikán. A harmadik összeállításon a bolygókutató szondákat láthatják.

Mi várható 2017-ben? (2. rész)

Mi várható 2017-ben? (2. rész)Hordozórakéták, műholdak és űrszondák – válogatás az előttünk álló év érdekesnek ígérkező eseményeiből, a teljesség igénye nélkül.

Mikrozárak a JWST-n

Mikrozárak a JWST-nAz űrtávcső infravörös spektrométere számára kifejlesztett új technológiával kijelölhetők a látómező azon pontjai, amelyekben észlelni akarnak – a többi pontban „becsukják az ablakot”.

Csillagászati nanoműholdak

Csillagászati nanoműholdakNanoműholdakról is lehet csillagászati megfigyeléseket végezni. Különösen, ha hálózatban működnek: a BRITE konstellációt három ország hat műholdja alkotja.

Nyolcból három

Nyolcból háromA korábbi nyolc közül már csak három leszállóhely-jelölt maradt versenyben, amelyek egyike a NASA 2020-as marsjárójának úti célja lesz.

Spirál az Andromédában

Spirál az AndromédábanAz Androméda csillagkép egyike a napjainkban használatos 88 csillagképnek, de nem tévesztendő össze a Tejútrendszerrel szomszédos Androméda-galaxissal.

Intelsat-33e és Juno: mi a közös?

Intelsat-33e és Juno: mi a közös?A nemrég szerencsésen a geostacionárius pályára ért távközlési hold és a Jupitert kutató űrszonda hajtóművével is probléma adódott.

Jég a Ceresen

Jég a CeresenA Ceres körül keringő Dawn űrszonda legújabb eredményei szerint az égitest sötét, poros felszíne alatt vastag rétegben vízjég található.

ESA összefoglaló 2016-ról

ESA összefoglaló 2016-rólAz ESA közel hatperces filmben villantja fel a tavalyi év legfontosabb, legérdekesebb és leglátványosabb eseményeit, eredményeit.

Kezdődik a jövő

Kezdődik a jövőRégen várt nagy űrteleszkóp, 2018-ban indítják, 2019-ben kezdi méréseit, megfigyelési programjait már most, 2017-ben elkezdik tervezni. Mi az?

A NASA asztrofizikai űreszközei

A NASA asztrofizikai űreszközeiHáromrészes sorozatunkban a NASA csillagászati űreszközeit mutatjuk be – egy-egy infografikán. A második részben az asztrofizikai eszközöket láthatják.

Extragalaktikus „csillagszóró”

Extragalaktikus „csillagszóró”Egy első pillantásra csalóka, az európai XMM-Newton röntgencsillagászati műholdtól származó képpel kívánunk idén olvasóinknak békés karácsonyi ünnepeket.