Távoli világok kutatói

DIÁKPÁLYÁZAT: Éltető csillagunk, a Nap

DIÁKPÁLYÁZAT: Éltető csillagunk, a NapMutasd meg ötleteidet, szállj versenybe a nyereményekért a MANT idei diákpályázatán, amelynek témája a Nap!

Útra kész a Solar Orbiter

Útra kész a Solar OrbiterElkészült, és jövő év elején indulhat az ESA legújabb, a Napot és a helioszférát kutató szondája, a Solar Orbiter.

Holdlakók (2. rész)

Holdlakók (2. rész)Folytatjuk a „medveállatka-botrányt” többféle nézőpontból elemző, kétrészes sorozatunkat.

Csúszik a KPLO

Csúszik a KPLOA soron következő ázsiai holdszonda – a koreai orbiter – indítása jelentős, 19 hónapos késést szenved.

Csillaghalmazok a Nagy Magellán-felhőben

Csillaghalmazok a Nagy Magellán-felhőbenAhogyan az egyidős emberek kinézete és testalkata is nagymértékben különböző lehet, ugyanez elmondható a csillaghalmazokról is.

Hold-vita

Hold-vitaA Holdat célzó új tervek hatására megélénkült a vita a Hold jogállásáról és hasznosításának jogszerűségéről.

Egy galaxis látványos csillagmaradványai

Egy galaxis látványos csillagmaradványaiAz európai XMM-Newton röntgencsillagászati űrtávcső megfigyelési adataiból készített képen az M83 galaxis látható.

Indiának sem sikerült...

Indiának sem sikerült...A Csándráján-2 űrszonda holdi leszállóegységével percekkel a felszín elérése előtt megszakadt a kapcsolat. A Vikram az égitestbe csapódhatott.

Gamma-tartományban ragyogó Hold

Gamma-tartományban ragyogó HoldHa a szemünk képes lenne a nagy energiájú sugárzást (az úgynevezett gamma-sugarakat) érzékelni, a Holdat fényesebbnek látnánk, mint a Napot!

Meglepő kísérő

Meglepő kísérőKisbolygók körül már találtak holdakat, nem is egyet. Üstökösök körül még soha. Eddig legalábbis.

Nukleáris könnyítés

Nukleáris könnyítésA Trump-adminisztráció új szabályokat dolgozott ki a nukleáris erőforrások világűrbe kerülésének engedélyezésére, elősegítendő a technológia terjedését.

Holdi együttműködés

Holdi együttműködésOroszország és Kína közösen tervezi a Hold kutatásának folytatását.

Holdlakók (1. rész)

Holdlakók (1. rész)Megérkeztek a Holdra. Feltéve, hogy a hír igaz. Élnek-e még, vagy már elpusztultak, nem tudni.

Marsi metán: újabb ötlet

Marsi metán: újabb ötletTúl sok, vagy túl kevés? Csekély mértékű szivárgás adhat magyarázatot a marsi metán nemlétezésének, vagy létezésének és eredetének régóta vitatott kérdésére.

Kinyílt az eROSITA szeme

Kinyílt az eROSITA szemeRendben folyik az orosz Szpektr-RG űrtávcső német vezetéssel készült műszerének a beüzemelése.

Röntgenmeglepetés

RöntgenmeglepetésElkészült az ESA idén 20 éves röntgencsillagászati űrobszervatóriuma, az XMM-Newton legújabb katalógusa a „melléktermékként” megfigyelt égi röntgenforrásokról.

Megvan a Vikram?

Megvan a Vikram?Állítólag a Csándráján-2 keringő űrszondával készített képeken látják az indiai leszállóegységet, de a kapcsolatfelvételi próbálkozások sikertelenek.

Egy csillag látványos halála

Egy csillag látványos halálaA felvétel, amelyet a Hubble-űrteleszkóp készített, sötét, komor jelenetet ábrázol az Ikrek csillagképben.

Sokasodó Mars-kérdőjelek

Sokasodó Mars-kérdőjelekA NASA felgyorsítja a marsi talajminta megszerzését célzó erőfeszítéseit, ám a kutatók aggódnak, mert ez háttérbe szoríthatja a Mars helyszíni kutatását.

Új képek a Von Kármán-kráterből

Új képek a Von Kármán-kráterbőlA Csang’e–4 kínai holdszonda már a nyolcadik holdi napját fejezte be a Hold túlsó oldalán, ebből az alkalomból több új felvételt tettek közzé.