Távoli világok kutatói

Az Itokawa története

Az Itokawa történeteEzt a kisbolygót kereste fel a Hayabusa űrszonda (az első). Az anyagából a Földre hozott porszemekből japán tudósok az égitest múltjára következtettek.

MASCOT – leszállás előtt, első kézből

MASCOT – leszállás előtt, első kézbőlA japán Hayabusa-2 űrszonda hamarosan lebocsátja az európai készítésű leszállóegységét is a Ryugu kisbolygó felszínére.

Röntgencsillagászati adatbányászat

Röntgencsillagászati adatbányászatRejtélyes röntgenforrásra bukkantak középiskolás fiatalok abban az adatbányász projektben, amelyet az XMM-Newton röntgentávcső archívumának átkutatására hirdetett az ESA.

A Kepler elnyűhetetlen

A Kepler elnyűhetetlenSem a kifogyóban levő üzemanyag, sem az egyik működésképtelen hajtóműfúvóka nem akadályozza a NASA exobolygókereső űrtávcsövét a munka folytatásában.

Miniholdak a Föld körül

Miniholdak a Föld körülAz ideiglenesen befogott és a Föld körül keringő apró, természetes égitestek nemcsak tudományos szempontból izgalmasak, hanem a jövő űrrepülései célpontjai is lehetnek.

Már látják a célpontokat

Már látják a célpontokatKét amerikai űrszonda közeledik egy-egy kis égitesthez – az egyik a Naprendszer belső részén, a másik tőlünk nagyon messze.

Egy nap a Rosettával

Egy nap a RosettávalAugusztus végén a Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) szakmai kirándulást szervezett a bécsi Rosetta kiállítás meglátogatására.

A marsi por legfőbb forrása

A marsi por legfőbb forrásaA marsi por felszín és légkör közötti éves ciklusában becslések szerint mintegy 3 milliárd tonna por vesz részt. A por fő forrása a Medusa-sánc.

Űrantennák az űrből

Űrantennák az űrbőlA Naprendszert kutató űrszondák adását vevő mélyűri követőhálózat legrégebbi és legjelentősebb létesítménye a Mojave-sivatag kaliforniai részén az űrfelvételen is látható.

JWST: óvatos optimizmus

JWST: óvatos optimizmusA NASA és partnerei töretlenül bíznak abban, hogy a Webb-űrtávcső a legutóbbi költségvetési és időzítési problémák ellenére végül mégiscsak kijut a világűrbe. Eközben az utódján is gondolkoznak.

MASCOT a kisbolygón

MASCOT a kisbolygónAkkora, mint egy cipősdoboz, Németországban épült, japán űrszondáról engedték le egy kisbolygó felszínére: ez a MASCOT.

Porviharok a Titanon

Porviharok a TitanonA Cassini megfigyelései alapján porviharokra utaló jeleket találtak a Szaturnusz legnagyobb holdjának egyenlítői vidékén.

Két apróság a kisbolygón

Két apróság a kisbolygónA japán Hayabusa-2 űrszonda által elsőként lebocsátott két egység elérte a Ryugu kisbolygó felszínét.

Hamarosan leszállás!

Hamarosan leszállás!Az izgalom fokozódik: a japán Hayabusa-2 szonda a tervek szerint egy hónapon belül lebocsátja három apró egységét a Ryugu kisbolygó felszínére.

11 milliárd évnyi csillagfejlődés

11 milliárd évnyi csillagfejlődésA Hubble-űrteleszkópnak nincs szüksége időgépre ahhoz, hogy a távoli múltba utazzon.

Új bolygóvédelmi elvárások

Új bolygóvédelmi elvárásokA Nemzeti Akadémiák tanulmánya összefoglalja a NASA intézkedéseit a szomszédos égitestek védelme érdekében, egyúttal megjelöli, ahol a NASA erőfeszítései nem elegendők.

Decemberben indul a Csang’e–4

Decemberben indul a Csang’e–4Kína decemberben indítja a Csang’e–4 szondát a Holdhoz, az űrkutatás történetében először terveznek sima leszállást a Hold túlsó oldalán.

CubeSattal a hiányzó anyag nyomában

CubeSattal a hiányzó anyag nyomábanA HaloSat a közelmúltban a Nemzetközi Űrállomásról pályára állított CubeSat, amely a Világegyetem hiányzó anyagának kereséséhez végez méréseket.

A Gaia és a vörös törpék működése

A Gaia és a vörös törpék működéseSok adatból váratlan érdekességek is előbukkanhatnak. A Tejútrendszer milliárdnyi csillagát felmérő Gaia űrszonda újabb meglepetéssel szolgált.

Komplex marsi légkör

Komplex marsi légkörA marsi légkör teljes elektrontartalmát vizsgálva, a helytől, évszaktól és naptevékenységtől függő változásokat elemezve megállapították, hogy a bolygó atmoszférája komplex, de egységes rendszert alkot.