Távoli világok kutatói

Új ESA küldetés-jelöltek

Új ESA küldetés-jelöltekA Theseus, a Spica és az EnVision a három jelölt, amelyek közül 2021-ben kiválasztják az ESA Cosmic Vision programja következő küldetését a közepes méretkategóriában.

MEGFEJTÉS: Irány a …! Mi is?

MEGFEJTÉS: Irány a …! Mi is?Három hete indult űrkutatási bélyegekhez kapcsolódó rejtvénysorozatunk. Ma megtudhatják a helyes választ az utolsó kérdésre, és az is kiderül, ki nyerte a Bélyegmúzeum ajándékát.

121 gázóriás lakható exoholdakkal?

121 gázóriás lakható exoholdakkal?Viszlát, exobolygók! Az exoholdak lehetnek az új sztárok a Naprendszeren kívüli élet keresésében.

Felébredt a New Horizons

Felébredt a New HorizonsSikeresen bekapcsoltak a Naprendszerből kifelé tartó, eddig hibernált amerikai űrszonda fedélzeti berendezései. Indulnak az előkészületek a következő randevúra.

Óriás galaxishalmaz

Óriás galaxishalmazBár a JWST startját újra elhalasztották, a csillagászok évek óta szisztematikusan keresik az űrtávcső számára a legizgalmasabb célpontokat.

Ultraibolya Rák

Ultraibolya RákA Rák-köd nevezetes szupernóva-maradványa az európai XMM-Newton műhold ultraibolya távcsövével készült képen.

Újabb kínai röntgentávcső

Újabb kínai röntgentávcsőTavaly indult az első, de Kína már következő generációs röntgentávcsövét tervezi, európai együttműködésben és 2025-ös indítással.

Titáni tengerszint

Titáni tengerszintJobban hasonlít a Titán a Földre, mint eddig hittük. Egy új vizsgálat szerint a Szaturnusz holdján is létezik a globális tengerszint, az apróbb tavak pedig nem függetlenek egymástól.

A halasztások űrtávcsöve

A halasztások űrtávcsöveTovábbi tesztekre van szükség, így 2020 májusa környékére csúszik a James Webb-űrtávcső várható indítási ideje.

„Vörös és halott”

„Vörös és halott”Ősi galaxis világíthat rá a korai univerzum állapotára.

A Plútó dűnéi

A Plútó dűnéiBrit bolygókutatók dűnéket kerestek és találtak a Plútó felszínén, a metánjég szél kialakította fodrozódásaira a Szputnyik-síkság pereme környékén bukkantak rá.

Még közelebb a Cereshez

Még közelebb a CereshezA NASA Dawn szondája 2015 márciusa óta kering a Ceres körül. Küldetése utolsó szakaszában olyan közelről vizsgálja, mint még soha.

Újabb érv az Europa gejzírjei mellett

Újabb érv az Europa gejzírjei mellettA régi adatokban új bizonyítékot találtak arra, hogy az Europa jégfelszíne alatti óceánból időnként valóban vízpára tör elő.

Ütköző neutroncsillagok formálta kis tömegű fekete lyuk

Ütköző neutroncsillagok formálta kis tömegű fekete lyukTavaly augusztus 17-én két neutroncsillag ütközése közben felszabadult gravitációs hullámok és nagyenergiájú gamma-sugárzás söpört végig a Naprendszeren.

Holdi adatátjátszó szonda

Holdi adatátjátszó szondaA kínai Csüecsiao (Queqiao) a Hold túlsó oldalán való leszállásra tervezett társa előtt indult, hogy majd közvetíthesse annak adatait a Földre.

Kráterek, kanyonok, hegyek

Kráterek, kanyonok, hegyekTizenkét alakzat kapott hivatalos nevet a Plútó legnagyobb holdja, a Charon felszínén: hat kráter, három kanyon és három hegység.

Repül a TESS

Repül a TESSA NASA idegen csillagok körül keringő exobolygók kutatására épített csillagászati műholdja a SpaceX Falcon-9 rakétájával állt pályára.

A jövő űrkolóniáinak energiaforrása

A jövő űrkolóniáinak energiaforrásaA NASA Glenn Űrközpontjában elkészült egy olyan nukleáris energiatermelő egység prototípusa, amelyik holdi és marsi kolóniák ellátására is alkalmas lehet.

ARIEL 2028-ban

ARIEL 2028-banDöntés született az Európai Űrügynökség (ESA) Cosmic Vision programjának negyedik közepes kategóriájú űreszközéről.

A por veszélyei a Marson

A por veszélyei a MarsonA majdani marsi expedíciók számára súlyos, és jórészt egyelőre részleteiben ismeretlen veszélyforrás a por.