Távoli világok kutatói

Anizotróp tágulás

Anizotróp tágulásHárom űrtávcső mérései alapján talán finomítani kell a Világegyetem tágulásának jelenleg elfogadott képén.

A BepiColombo köszöni, jól van!

A BepiColombo köszöni, jól van!Az ESA és a JAXA Merkúr felé tartó BepiColombo szondájának Föld melletti elrepülése során végzett mérések igazolták, hogy a szonda műszerei kifogástalanul működnek.

A Marsról felszálló rakéta

A Marsról felszálló rakétaÉvekig tartó tervezés és kísérletek után körvonalazódnak a Marsról 2026-ban talajmintát hozó rakéta és a küldetés részletei.

Felkészülés a mintavételre

Felkészülés a mintavételreA NASA OSIRIS-REx szondájával sikeresen végrehajtották a két próba közül az elsőt az augusztusra tervezett mintavétel előtt.

Fél évszázados becsapódás

Fél évszázados becsapódásAz Apollo–13 repülésének évfordulója alkalmából tett közzé a NASA két filmet a hordozórakéta Holdba csapódásáról.

Feléled az irányítóközpont

Feléled az irányítóközpontVéget ér a koronavírus-járvány miatti zárlat az ESA darmstadti irányítóközpontjában, a munka fokozatosan visszatér a megszokott kerékvágásba.

Háborítatlan múlt

Háborítatlan múltKözzétették az Arrokoth vizsgálatának első eredményeit. Az égitest a Naprendszer keletkezése óta érintetlen maradt.

Az InSight eredményei

Az InSight eredményeiA szonda geológiai szempontból élő bolygót talált, rengésekkel, porördögökkel és különös mágneses impulzusokkal.

GYORSHÍR: ExoMars 2020-ból 2022...

GYORSHÍR: ExoMars 2020-ból 2022...Az európai és orosz illetékesek úgy döntöttek, hogy elhalasztják a Marsra induló közös űrexpedíció idén nyárra tervezett startját.

A következő lépés a Naprendszerben

A következő lépés a NaprendszerbenNégy tanulmányterv elkészítését finanszírozza a NASA. Jövőre választanak (legfeljebb) kettőt közülük, amelyek a 2020-as évek közepén vagy végén indulhatnának.

A Hold geológiai térképe

A Hold geológiai térképeNemrég tette közzé az USGS a Hold legújabb, részletes, 48 kőzettípust ábrázoló geológiai térképét.

Üstököscsóvába botlani

Üstököscsóvába botlaniLényegében ez fog történni az ESA Solar Orbiter űrszondájával, amely a számítások szerint, szerencsés véletlen folytán áthalad a C/2019 Y4 (ATLAS) üstökös csóváján.

Bolygókutatási trendek

Bolygókutatási trendekA hőskorban a Hold és a Mars évtizede jellemezte a NASA bolygókutatási programját, a Mars még egyszer visszatért, összességében viszont kiegyenlítettebbé és sokoldalúbbá vált a kutatás.

Tienven-1

Tienven-1Ez lesz a júliusban a Mars felé induló kínai űrszonda neve. Az előkészületek rendben zajlanak, és egyre többet lehet tudni a küldetésről.

Itt járt, végleg elment

Itt járt, végleg elmentSajnálni persze nem kell, az európai–japán BepiColombo folytatja hosszú útját végcélja, a Merkúr bolygó felé.

India holdprogramja

India holdprogramjaBár első leszállási kísérletük tavaly nem sikerült, a keringő egység jól működik. A leszállás tervét sem adták fel.

Három réteg regolit

Három réteg regolitA Csang’e–4 küldetés holdjárója megvizsgálta, mi van a Hold túlsó oldalán a felszín alatt.

Oroszország űrtudományi programja

Oroszország űrtudományi programjaA Hold és a Mars helyszíni vizsgálata mellett az űrcsillagászati kutatások jelentik a program gerincét, de a bioszputnyik sorozat is folytatódik.

Perseverance

PerseveranceA szimpátiaszavazás után megvan a NASA nyáron indítandó marsjárójának a neve.

Keményebb a vártnál

Keményebb a vártnálEgy éve bajlódnak az irányítók a Marson levő InSight űrszonda fúrójának bemélyesztésével. Már nem sok lehetőség maradt hátra.