Spirit és Opportunity

Az út vége

Az út végeNyolc hónap hiábavaló próbálkozása után a NASA feladta a reményt: február 13-án hivatalosan befejezettnek nyilvánították az Opportunity küldetését.

Opportunity: még él a remény

Opportunity: még él a reményA Marson dúló globális porvihar miatt a földi irányítók június 10-én vették utoljára a veterán rover rádiójeleit. Az időjárás már javul, az Opportunity talán túléli a nehéz időszakot.

Porvihar miatt elnémult az Opportunity

Porvihar miatt elnémult az OpportunityA veterán marsjáró alig kap napfényt, így nem tud elektromos energiát termelni: az óráján kívül mindent lekapcsolt.

Oxigéntartalmú ásvány a Marson

Oxigéntartalmú ásvány a MarsonA Curiosity mangán-oxidot talált a marsi kőzetben. Eszerint a Mars légköre egykor az eddig feltételezettnél több oxigént tartalmazhatott.

Egy évtizede ért a Marsra a Spirit

Egy évtizede ért a Marsra a SpiritA marsjárót 2003. június 10-én indították Cape Canaveralből, egy Delta-2 hordozórakétával. A Spirit 2004. január 4-én érte el a vörös bolygó felszínét.

Iható víz a Marson...

Iható víz a Marson......legalábbis a régmúltban – erre utalnak a veterán amerikai marsjáró, az Opportunity mérései.

Útban lesz a Nap

Útban lesz a NapÁprilisban a Mars és a Föld együttállása miatt nem tudnak kommunikálni a Marson dolgozó és a Mars körül keringő űreszközökkel.

A marsjáró árnyéka

A marsjáró árnyékaEgyre magasabban jár a Nap az Opportunity állomáshelyén. Az elnyűhetetlen marsjáró már meg is kezdte a munkát a téli kényszerpihenő után.

9/11: emlék a Marsról

9/11: emlék a MarsrólA New York-i Világkereskedelmi Központ 2001-ben leomlott ikertornyainak anyagát beépítették a Spirit és az Opportunity marsjárókba.

Spirit: hivatalosan is vége

Spirit: hivatalosan is végeA NASA nem próbálkozik tovább a több mint egy éve hallgató marsjáró életre keltésével. Ezentúl a még mindig jól működő Opportunity rover programjára összpontosítanak.

Marsi évforduló

Marsi évfordulóA NASA Opportunity nevű marsjárója 15 éve, 2004. január 24-én szállt le a vörös bolygó Meridiani Planum nevű régiójában. Még számítanak a bejelentkezésére.

A Curiosity is látja a marsi porvihart

A Curiosity is látja a marsi porvihartMíg a napelemes Opportunity kénytelen volt leállni, a Curiosity számára nem jelenthet nagy gondot a globálissá váló porvihar.

MEGFEJTÉS: Nehéz terepen

MEGFEJTÉS: Nehéz terepenKét hete indult a Mars kutatásához kapcsolódó rejtvénysorozatunk. Ma megtudhatják a helyes választ a harmadik kérdésre, és az is kiderül, ki nyerte a Mars Mission Game ajándékát.

Meglepetéskő a Marson

Meglepetéskő a MarsonAz egy évtizede a vörös bolygó felszínén dolgozó Opportunity kamerája olyan felvételt készített, amely izgalomba hozta a kutatókat is.

Születésnapi fotó az Opportunity-ről

Születésnapi fotó az Opportunity-rőlA tíz évvel az indítása után is működő veterán marsjáró egy kis pont a Mars Reconnaissance Orbiter képén.

A második fúrás

A második fúrásA NASA Curiosity rovere küldetésének 279. marsi napján (földi időszámítás szerint május 19-én) elvégezte a második kőzetfúrását.

Opportunity: a tizedik év a Marson

Opportunity: a tizedik év a MarsonTegnap múlt 9 éve, hogy az elnyűhetetlen amerikai marsjáró landolt a vörös bolygón.

Mit csinál a marsjáró télen?

Mit csinál a marsjáró télen?A NASA hosszú életű Opportunity marsjárművét egy napsütötte lejtőre állítják, hogy könnyebben átvészelje a közelgő hideg évszakot. Közben azért a tudományos program nem szünetel.

Endeavour-kráter: megérkezett az Opportunity

Endeavour-kráter: megérkezett az OpportunityA NASA elnyűhetetlen marsjárója elérte célpontjának, a 22 km átmérőjű kráternek a peremét.

Csendes évforduló

Csendes évfordulóJanuár első napjaiban már a nyolcadik évét kezdte meg a Marson az amerikai Spirit marsjáró. Irányítói már régóta nem kaptak életjelet róla, de még próbálkoznak. Az Opportunity továbbra is jól van.