Idén még öt alkalommal tervezik indítani a SpaceX Falcon-9 rakétáját, amely nemrég megkapta a NASA-tól a legmagasabb megbízhatósági minősítést.
Így a jövőben a Falcon-9 a legértékesebb amerikai tudományos űreszközök pályára állításáért is versenybe szállhat. A NASA minősítési rendszerében a 3. kategóriába tartozó hordozóeszközök közé eddig csak a United Launch Aliance (ULA) Delta-4 és Atlas-5 rakétái tartoztak.
Ebben az évben a több hetes szünet igazából ritkaságnak számít a Falcon-9 menetrendjében. Eddig 16 alkalommal állítottak pályára űreszközt a SpaceX rakétájával, legutóbb október 8-án Argentína radaros földmegfigyelő műholdját, SAOCOM-1A-t. Azonban most már nem kell sokáig várni a következőre. November 15-én a floridai Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről emelkedhet a magasba az Es’hail-2 katari távközlési hold. Az űreszközt a japán Mitsubishi Electric építette, a geostacionárius pályán 26° keleti hosszúságnál üzemel majd, tévéműsorokat sugározva a Közel-Keletre és Észak-Afrikába. A Falcon-9 elhasznált első fokozatát az Atlanti-óceánon úszó platformra tervezik visszahozni, újbóli felhasználás céljából.
Ugyanezt a startállást egyébként, ahonnan februárban a Falcon Heavy bemutatkozó repülésére is indult, idén utoljára májusban használták. A Falcon-9 floridai indításai többnyire a 40-esről történtek. Eközben a 39A-n a NASA számára végrehajtandó közeljövőbeli emberes repülések előkészítése céljából végeztek átalakításokat.
A nyáron a helyére került az a folyosó (Crew Access Arm), amelyen keresztül az űrhajósok beszállnak majd az indításra előkészített rakéta tetején levő Crew Dragon űrhajóba. (Kép: Tom McCool / nasaspaceflight.com)
Csak négy nappal az Es’hail-2 floridai indítása után a figyelem Kaliforniára összpontosul. A Vandenberg Légitámaszpontról 19-én startol a Spaceflight Industries cég megbízásából több tucatnyi kisebb műhold. Közöttük lesz az európai diákműhold, az ESEO is, amelynek sikeréért a többszörös magyar részvétel okán külön is szoríthatunk. A kaliforniai indítás technikai érdekessége, hogy a hírek szerint ez lesz az első alkalom, amikor egy Falcon-9 első fokozat harmadszorra is repül. Bár elvileg visszahozhatnák a bázis területén kialakított landolóhelyre (Landing Zone 4), amelyet októberben már sikerrel használtak is, ennek akadálya a közelben az indításra készülő Delta-4 Heavy, amely a hónap végén egy amerikai kémműholdat (NROL-71) fog pályára állítani. Így a kockázatok elkerülése érdekében a szárazföldi visszatérést csak abban az esetben engedélyeznék, ha a SpaceX a Delta-4 Heavy indítása utánra csúsztatná a Falcon-9 startját. Ha minden marad az eredeti menetrendnek megfelelően, akkor az első fokozat a jól bevált tengeri platformra ér majd vissza – ezúttal a Csendes-óceánon.
Kalifornia után ismét Florida következik. A SpaceX Dragon (CRS-16) teherszállító űrhajója december 4-én a Kennedy Űrközpont 40-es starthelyéről indul a Nemzetközi Űrállomáshoz. Ugyaninnen december 15-én az amerikai globális műholdas helymeghatározó rendszer, a GPS új, Block 3-as sorozatának első képviselője állhat pályára. Ez utóbbi alkalommal nem nyerik vissza a kiürült első rakétafokozatot. Végül ha semmi késés nem lesz a feszített év végi indítási sorozatban, akkor még befér az év vége előtt az Iridium mobil távközlési rendszer tíz utolsó új generációs Next holdjának startja Kaliforniából. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
SAOCOM-1A
Már Kaliforniában az ESEO
Révbe ér az ESEO
A SpaceX új szerződései
GPS: egy korszak lezárul
Iridium Next: hetedszerre
Falcon-9 menetrend az év végéig (nasaspaceflight.com)