Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Töretlenül fejlődik a műholdas navigáció piaca
(Rovat: Üzlet és munkahely, Navigáció és térképészet - 2008.01.18 07:41.)

Egy 2007-re vonatkozó friss piaci elemzés szerint a műholdas navigációs eszközök eladásából származó éves árbevétel 6 milliárd dollárral, 33 milliárdra nőtt.

Az ABI Research amerikai elemző cég becslése szerint a jövő évtized elejére a globális piac 54 milliárdosra bővül. A tavalyi árbevétel-növekedés a szakértők véleménye szerint részben az eszközök árcsökkenéséből – s ezzel összefüggésben a kereslet növekedéséből – adódott. Európában és Észak-Amerikában jelentősen megnőtt az érdeklődés a hordozható navigációs eszközök (pl. autónavigációs berendezések) és a műholdas navigációs funkcióval egybeépített mobiltelefonok iránt. A hordozható navigációs berendezések (Portable Navigation Devices, PND) két legnagyobb gyártója, az amerikai Garmin és a hollandiai TomTom egyaránt rekordmennyiségű készüléket – 2,7 illetve 2,2 millió darabot – adott el 2007 harmadik negyedévében. (Ez a két cég együtt a világtermelés majdnem felét adja.)


A becslések szerint tavaly világszerte akár 27 millió PND-t is értékesíthettek. 2006-ban ez a szám még csak 12 millió volt. A műholdas navigációra is képes mobiltelefonokból több mint 5 millió kelt el, ami kétszeres növekedés az előző évi adatokhoz képest. Az elemző cég szakértője úgy látja, hogy az évi áresés mostani 30%-os üteme csökkenni fog, ahogy a gyártók inkább a drágább, több hozzáadott funkcióval ellátott (pl. zenelejátszó, beszédfelismerő, forgalmi információkat vevő) modellekre koncentrálnak majd. 2011-re már a 100 millió darabot is meghaladja az évente eladott PND-k száma, navigációra képes mobiltelefonokból pedig több mint 60 millió kel el. Nagy kérdés persze, hogy ez utóbbi eszköztípus elterjedése mennyire veti vissza a PND-k iránti keresletet.

Napjainkban az amerikai Navstar GPS az egyedüli teljesen kiépített, működő navigációs műholdrendszer, amelyhez az immár gyors ütemben fejlesztett orosz GLONASSZ, a Kínában elkezdett Compass és az európai Galileo társul majd. Ezzel együtt egyre több és több ember fogja használni személyes céljaira a műholdas helymeghatározást világszerte. A piac tehát még távolról sem érte el a telítettséget. Egy másik szakértő szerint az igazi értékesítési robbanás akkorra várható, amikor az eszközök elérik az 50 dolláros árszintet.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024