Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Magáncégek az űrszállításban
(Rovat: űrturisták és magánűrhajók - 2018.03.01 07:15.)

Az USA-ban nyolc cég vesz részt érdemben az űrszállításban, tíz űrrepülőtér van magánkézben, évente átlagosan kilenc indítást hajtanak végre. Tevékenységüket a Szövetségi Légügyi Hatóság felügyeli.

Az ENSZ Világűrbizottság Tudományos és Technikai Albizottsága ez évi, január 29. és február 9. között Bécsben tartott ülésén a hagyományoknak megfelelően számos résztvevő ország és szervezet szakmai előadásban számolt be eredményeiről, terveiről. Mai cikkünkben abból az általános véleménycsere napirendi pontban elhangzott előadásból teszünk közzé néhány információt, amely az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (Federal Aviation Administration, FAA) kereskedelmi űrszállítási részlege (Commercial Space Transportation, AST) tevékenységét mutatta be.

Az FAA-t hatvan éve, 1958-ban (néhány hónappal a NASA előtt) hozták létre, a polgári repülési hivatal jogutódaként. A szervezet 2018-ban 16,2 milliárd dolláros, vagyis a NASA-éhoz hasonló nagyságrendű költségvetésből gazdálkodhat. Tevékenységének négy fő területe a repülőterek létesítésének és üzemelésének felügyelete, a légi közlekedés szervezése és irányítása, a repülésbiztonság és a kereskedelmi űrszállítás. Az AST általános feladata, hogy a kereskedelmi célú űrindítások, valamint az ilyen űreszközök visszatérése során gondoskodjék a lakosság és az anyagi javak védelméről, különös tekintettel a nemzetbiztonsági szempontokra és az USA külpolitikai érdekeire. Konkrétan ez azt jelenti, hogy a benyújtott kérelmek elbírálása alapján az AST adja ki a magáncégek számára a különböző hordozóeszközök és indítóhelyek működési engedélyét. Tevékenysége nem vonatkozik a kormányzati szervek által működtetett űrrepülőterekre és az ezen szervek által végrehajtott indításokra, mert az FAA is kormányzati szerv, ezért más kormányzati szervek fölött nem gyakorol felügyeletet.


Az USA szövetségi (piros) és magántulajdonban (kék) lévő űrrepülőterei, űrindítási helyei.

Jelenleg az Egyesült Államokban 10 (nem állami) üzemeltető rendelkezik az FAA engedélyével, hogy űrindításokra alkalmas létesítményt működtessen (ezek az USA térképén kékkel jelölt pontok). Emellett szövetségi intézmények (NASA, Védelmi Minisztérium) további öt ilyen létesítményt működtetnek (piros). Az előadásban szerepelt a világ működő és tervezett, orbitális és szuborbitális indításokra alkalmas űrrepülőtereinek áttekintő térképe is.


A világ működő és tervezett űrközpontjai, űrrepülőterei, ahonnan orbitális, illetve szuborbitális indításokra van lehetőség.

Az FAA AST 1989 óta 278 repülési engedélyt adott ki, amelyek közül hármat a 2018-as naptári évre (Zuma, Still Testing, GovSat-1), további nyolcat a 2018-as pénzügyi év 2017-es naptári évre eső időszakára (a pénzügyi év az USA-ban október 1-jén kezdődik). Amint az ábrán látható, az idei hármat nem számítva, 2017 végéig 275 indítási engedélyt adtak ki, ebből 145-öt geoszinkron pályára, 106-ot alacsony és közepes Föld körüli pályákra, 24-et pedig szuborbitális repülésekre. További 44 szuborbitális kísérleti repülésre szóló ideiglenes engedélyt is kiadtak (Permit launch).


Az 1989 óta az FAA AST által kiadott űrindításokra szóló engedélyek száma.

Az indítások közül 58-at kormányzati szervek (elsősorban a NASA, a NOAA és a Védelmi Minisztérium) részére hajtottak végre. Az engedélyek alapján történt indítások részletes adatai az FAA AST honlapján találhatók. Emellett 15 visszatérésre adtak ki engedélyt, ezek egy kivételével (Orion űrhajó, Lockheed Martin) a SpaceX Dragon teherűrhajójának leszállásaira vonatkoznak.


Az USA kereskedelmi űrszállításaiban részt vevő cégek és legfontosabb eszközeik, amelyek többségével olvasóink cikkeinkben rendszeresen találkozhatnak.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024