Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Magánűrugrások még az idén?
(Rovat: Űrturisták és magánűrhajók - 2013.06.02 08:15.)

Mindkét magáncég, amely szuborbitális repülésekre készül, 2013-ra fontos tesztrepüléseket tervez.

Ezzel 2013 az űrturizmus megindulása szempontjából mérföldkő lehet – már ha tényleg megvalósul az, amit igazából már évekkel ezelőttre ígértek, de – a repülésben és űrrepülésben nem szokatlan módon – némileg késett.

A Virgin Galactic az idei év vége előtt szeretne eljutni a világűr határának tekintett 100 km-es magasság fölé a SpaceShipTwo nevű járművével. A cél megvalósulása felé tett legutolsó lépés volt, hogy a gép április végén először használta hajtóműveit repülés közben. Korábban már számos sikeres tesztet végeztek a SpaceShipTwo-val, siklórepülésben.


A SpaceShipTwo első tesztrepülése a rakétahajtóművekkel, 2013. április 29-én. (Kép: MarsScientific.com / Clay Center Observatory / Virgin Galactic)

Az űrturizmus piacára betörni készülő másik vállalkozás, az XCOR Aerospace ugyancsak 2013 végéig tervezi végrehajtani próbarepülését Lynx nevű járművével. Igaz, ez alkalommal még ők sem fogják elérni a világűrt. A Virgin Galactic viszont már egy lépéssel előbbre jár, az űrugrást tervezi, amelynek sikere esetén 2014-től akár már az első fizető utasok is megtapasztalhatják a világűr és a rövid ideig tartó súlytalanság élményét.


Az XCOR Aerospace Lynx nevű gépe naponta akár több fel- és leszállást teljesíthet majd. (Fantáziakép: Mike Massee / XCOR)

Ami a potenciális „ügyfeleket” illeti, a Virgin Galactic már kb. 580 jövendő űrturistától összesen mintegy 70 millió dollárnyi előleget gyűjtött össze. A jelentkezők életkora alig 18-tól több mint 90 évig terjed. Az utasjelöltek 50-nél több országból kerülnek ki.

Az XCOR kétszemélyes gépén az elmúlt két év során már 275 repülést kötöttek le előre. Az egyik nagy megrendelő az Unilever, amely 22 helyet vásárolt, hogy az AXE márkát népszerűsítő globális reklámkampányában nyereményként adja majd a vállalkozó kedvű és szerencsés jelentkezőknek. Az ötlet sikerét jelzi, hogy az első három hónapban világszerte több mint 600 ezren neveztek be a versenybe az űrugrás lehetőségéért. Az Unilever állítólag 130 millió dollárt költ idén a kampányra, aminek az eredménye máris látszik: mindjárt az indulás után 20-30%-kal megugrottak az AXE termékek eladásai.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2019