Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A MAVEN megúszta
(Rovat: Űrszondák a Marsnál - 2017.03.08 07:15.)

Módosítani kellett a MAVEN pályáját, nehogy összeütközzön a Phobosszal. A manőver sikerült, a szonda megfelelően működik.

A NASA Mars körül keringő, a bolygó légkörét vizsgáló MAVEN (Martian Atmosphere and Volatile Evolution) űrszondája március 6-án irányítói szerint „nagy valószínűséggel” beleütközött volna a Phobosba. Ezért február 28-án módosították a pályáját, hogy elkerüljék a szonda megsemmisülését. A szonda és a hold pályája metszi egymást, és a számítások szerint a két test mindössze hét másodperc különbséggel haladt volna át a metszésponton.

A Phobos szabálytalan alakú égitest, legnagyobb átmérője 27 kilométer. A repülésirányítók 30 km átmérőjű gömbbel modellezték a holdat, és arra a következtetésre jutottak, hogy ha nem avatkoznak közbe, akkor nagy valószínűséggel bekövetkezik az ütközés (a Phobos pálya menti sebessége 2,1 km/s). Ezért február 28-án a MAVEN sebességét 0,4 m/s-mal megnövelték, így a két test a pályáik metszéspontján két és fél perc különbséggel halad át, amit biztonságosnak tekintettek. A NASA másik két, a Mars körül keringő szondája nem kerülhet hasonló helyzetbe, mert azok a bolygó felszínéhez sokkal közelebb keringenek. A MAVEN pályája viszont erősen elnyúlt, marsközelben 150 km-re megközelíti a felszínt, marstávolban viszont 6200 km-re távolodik attól, vagyis pályája valamivel túlnyúlik a Phobosén.


A NASA MAVEN szondája február 28-án pályamódosító manővert hajtott végre, nehogy március 6-án nekiütközzön a Mars nagyobb holdjának, a Phobosnak. (Kép: NASA)

A Mars körül a szondák egymással történő ütközésének a veszélye egyelőre csekély, de mindenesetre a NASA nemcsak a saját három keringő egységét (a MAVEN-en kívül a Mars Odyssey és a Mars Reconnaissance Orbiter), hanem a két európai (Mars Express és Trace Gas Orbiter) és az indiai (Mars Orbiter Misson vagy más néven Mangalyaan) szondát, valamint a már üzemképtelen Mars Global Surveyort is követi. A bolygó körül tovább nő a forgalom 2021-ben, amikor megérkeznek a 2020-as indítási ablak tervezett kínai, indiai és arab szondái.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2016