Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Brit lépés a rakétarepülőgép felé
(Rovat: Új eszközök és anyagok, Nyereség a kontinensnek - 2016.07.31 07:15.)

Az ESA beszáll egy forradalmian új, brit rakétahajtómű fejlesztése következő szakaszának finanszírozásába.

Az erről szóló megállapodást az Egyesült Királyság farnborough-i repülési kiállításán július 12-én írta alá Franco Ongaro, az ESA technológiai és minőségbiztosítási igazgatója és Mark Thoma, a Reaction Engines Ltd. elnök-vezérigazgatója. Az egységes légbeszívó rakétahajtómű (SABRE, Synergistic Air-Breathing Rocket Engine) lényege, hogy az emelkedés első szakaszában levegőt szív be, és a levegő oxigénjét használja oxidálószerként. Csak abban a magasságban kapcsol át a klasszikus rakétahajtásra, vagyis a fedélzeten magával vitt oxidálószer fogyasztására, amikor a külső levegő sűrűsége már nem elegendő a működéséhez.


A SABRE hajtómű vázlata. (Kép: Reaction Engines Ltd)

A brit Reaction Engines Ltd. cég már évek óta fejleszti a SABRE hajtóművet. A most aláírt szerződés értelmében az ESA 10 millió euróval száll be a fejlesztésbe, amire a Brit Űrügynökség 2008 óta már 50 millió fontot fordított. A sikeres fejlesztés célja, hogy a hajtóművet egy egylépcsős rakétarepülőgépben (Skylon) lehessen használni, ami forradalmasítaná a világűr elérését. Az ESA már 2010-ben ellenőrizte több kritikus fődarab fejlesztésének (fúvókák, légbeömlő nyílás, a tolóerőt létrehozó kamra hűtése) helyzetét, a terveket életképesnek minősítette, ami lehetővé tette a brit nemzeti finanszírozást.


A SABRE hajtómű előhűtője. (Kép: Reaction Engines Ltd)

Az ESA 2012-ben a fejlesztés kulcsfontosságú elemének nyilvánította azt az előhűtőt, amelynek a még a légkörben hiperszonikus (5 mach fölötti) sebességet elérő gép hajtóművébe beáramló levegőt lehűti. A feladat óriási, mert ilyen sebesség mellett a gép környezetében a közegellenállás miatt a levegő 1000 °C körüli hőmérsékletre forrósodik fel. Ezt kell az előhűtőnek körülbelül egy század másodperc alatt –150 °C-ra lehűtenie, mindezt természetesen folyamatosan, miközben még a veszélyes jégképződést is meg kell akadályoznia.


A SABRE hajtómű előhűtőjének az ESA által felügyelt tesztelése 2012-ben, a Reaction Engines Ltd. oxfordshire-i telepén. (Kép: Reaction Engines Ltd)

A fejlesztés következő két évében definiálni kell a hajtómű konfigurációját és el kell készíteni a prototípus részletes terveit. A partnerek reményei szerint a kísérleti hajtóművel 2020-ban lehet az első teszteket végrehajtani.


A SABRE hajtóművel felszerelt, többször felhasználható, 84 méter hosszú, pilóta nélküli Skylon rakétarepülőgép fantáziarajza. (Kép: Reaction Engines Ltd)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024