Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Csúszik az Infravörös Űrteleszkóp indítása
(Rovat: Távoli világok kutatói, Űrcsillagászat Európában - 2003.04.21 11:15.)

A repülési készenlét felülvizsgálata előtt a NASA szakemberei úgy döntöttek, hogy több időre van szükség a Delta II rakéta felkészítéséhez, így a SIRTF startját előbb április 27-re, majd augusztus közepére halasztották.

Az Infravörös Űrteleszkóppal (Space Infrared Telescope Facility, SIRTF) és Delta II hordozórakérájával áprilisban az alábbi műveleteket végezték el:
- Április 3-án egy repülési szimulációt hajtottak végre, hogy a rakéta repülés alatt üzemelő rendszereit vizsgálják.
- Április 4-én egy szivárgási ellenőrzést tartottak, melyhez a rakétát feltöltötték finomított kerozin hajtóanyaggal.
- Április 5-én a SIRTF-et átszállították az AE Hangárból a 17-B indítóálláshoz, és hozzáillesztették a Delta II-höz.
- Április 6-án azt tesztelték, hogy az elektromos és mechanikai összeköttetésekkel minden rendben van-e. Ezután egy átfogó űreszköz-ellenőrzés következett.
- A repülési program felülvizsgálatára, amely egy, mind a rakétára, mind a teleszkópra vonatkozó, felbocsátás előtti utolsó nagy teszt, április 7-én került sor.
- Április 10-én a Delta II hasznosteher-burkolatát hozzáillesztették a SIRTF-hez, a mélyhűtött héliumot pedig a következő héten töltötték a műhold tartályaiba.





- Április közepén felfedezték, hogy a Delta II hordozórakéta első fokozata köré helyezett kilenc gyorsítórakéta közül az egyikkel komolyabb gondok vannak. A szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták egyikének alsó részén, a fúvóka közelében ugyanis olyan anyaghibát tártak fel, amely a gyorsítórakéta átégését, és ezen keresztül akár az egész hordozórakéta felrobbanását is eredményezhette volna. Ekkor úgy döntöttek, hogy módosítják az indítás dátumát, és azt áthelyezték április 27-re, - azzal, hogy ez az idő elegendő az említett szilárd hajtóanyagú rakéta lecserélésére.

- Néhány napos számolgatás után azonban úgy döntöttek, hogy a rakéta üzemanyagát leeresztik, a műholdat leszerelik róla, és az egész startot eltolják augusztusra. A drasztikus lépésre azért került sor, mert a SIRTF tulajdonképpen egy olyan műhold, amelynek szinte mindegy, hogy mikor kerül pályára. Ez azonban nincs így a már Floridában lévő két mars-rover (Mars Exploration Rover-A és -B) esetében! Ezek startját szigorúan egy szűk indítási ablakba kell "illeszteni". A SIRTF rakétáján felfedezett hiba elvileg kijavítható lenne a mars-roverek indításáig, ám ha bármilyen ok miatt a SIRTF startja mégis csúszna (pl. rossz időjárás), akkor már nem biztos, hogy lenne idő a mars-roverek alapos felkészítésére, és azok startját (akkor) esetleg közel két évvel (a következő indítási ablakig) kéne elhalasztani! Nos, ez nyilvánvalóan nem megengedhető. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy bár Floridában két Delta indítóasztal is van, ezek közül csak az egyik alkalmas az új Delta III, illetve a megerősített Delta II indítására. Márpedig, mind a SIRTF-et, mind pedig a két mars-rovert indító Delta II rakéták ilyen megerősített típusok. (Ez azt jelenti, hogy a Delta II-re azokat a nagyobb méretű szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétákat szerelik, melyeket már a Delta III-hoz fejlesztettek ki. Ezeknek mind a tömege, mind hossza, mind pedig az átmérője (ez utóbbi pl. 20%-al) nagyobb, mint a "normál" Delta II gyorsítórakétáké.) Nos az, hogy a SIRTF műhold rakétájának, illetve a két mars-rover egy-egy rakétájának is azonos platformról kéne indulnia további szűk keresztmetszet, és a Delta-t építő Boeing - a NASA-val teljes egyetértésben - nem vállalta a kockázatot.

- A jelenlegi menetrend szerint június 25 és július 12 között indul a két megerősített Delta II a Mars Exploration Rover robotokkal (mindkettő a 17-B indítóállásból). Július végén egy alap Delta II indítja a szomszédos 17-A indítóállásról a soronkövetkező NAVSTAR GPS helymeghatározó és navigációs műholdat. Végül augusztus közepén egy megerősített Delta II indítja a 17-B startasztalról a SIRTF infravörös-csillagászati műholdat.

A SIRTF obszervatóriumot a Lockheed Martin és a Ball Aerospace építette, a program végrehajtásáért pedig a NASA Sugárhajtások Laboratóriuma (Jet Propulsion Laboratory, JPL) felelős. A NASA számításai szerint az 1,19 milliárd dolláros SIRTF "számla" hetente közel 2 millió dollárral drágul a késedelem miatt.


Apagyi Katinka - Szentpéteri László

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024