Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Új orosz űrhajó-terv
(Rovat: Szárnyaló képzelet, Kontinensünk hajósai , Az űrállomás és kontinensünk - 2004.05.24 09:21.)

Orosz űrmérnökök hosszú évek óta gondolkodnak azon, milyen űrhajó válthatná fel a már hatvanas évek óta használt, többször átalakított, de méretében még így is kicsi Szojuz űrhajókat. A Szojuzt is kifejlesztő Enyergija cég már többször is megkísérelt előállni egy új űrhajó-ötlettel, de mindeddig anyagi okokból nem valósulhattak meg ezek.

Jurij Koptyev, az RKK Enyergija vezetője nemrég bejelentette, hogy már 2000 óta dolgoznak egy új űrhajó tervein. A tervekkel 2004-re úgy ahogy végeztek. Az űrhajó a Kliper nevet kapta.

Az űrhajó indítási tömege (a pályára állító rendszert nem számítva) 14,5 tonna lenne, a visszatérő kapszula a tervek szerint 9,8 tonnás. (A különbözet lehet kísérleti berendezés vagy utánpótlás pl. a Nemzetközi Űrállomásra.) A Kliper hossza 10 méter, maximális átmérője 3,06 méter.


Ám ami a teher mellett még megdöbbentőbb, az az űrhajósok létszáma: hatan utazhatnak a Kliper fedélzetén, két pilóta és négy „utas”. Ez az űrturizmus tényleges megvalósulása irányába tett első jelentős lépés lehetne. Jelenleg a Szojuz űrhajó félévenkénti indításakor jó esetben is csak egy hely van űrturista számára, ami legfeljebb évi 40 millió dollár bevételt jelent. Négy űrturistával számolva még a jegyár csökkentése mellett is növekvő bevétel érhető el. Nem beszélve arról, hogy az űrhajó – ha megéri – többször is indítható, nem kell feltétlenül csatlakoznia a Nemzetközi Űrállomáshoz.

A Kliper 700 kg-ot tud Föld körüli pályára állítani, illetve 500 kg-ot pedig lehozni onnan. Az űrhajó elérhető maximális belső térfogata 20 köbméter lehetne. Autonóm repülési idejét 10 naposra tervezik. (Ha csatlakozik az ISS-hez ez természetesen növelhető.) A világűrbe juttatást a már fejlesztés alatt lévő Onega rendszerrel kívánják elérni. Az Onega fejlesztési költségeit nem tekintve, a Kliper első repülő példányának megépítéséig a fejlesztési és építési költségek hozzávetőleg 10 milliárd rubelre (70 milliárd forint) rúgnak.


Egyik legnagyobb előnye a Szojuzzal szemben, hogy míg a Szojuz egy repülés – egy űrhajó alapon működik, addig a tervek szerint a Kliper akár 25 repülésre is alkalmas. Visszatéréskor három főernyő lassítaná a biztonságos földetérés érdekében.

Az orosz űrhivatal, a Roszaviakozmosz már érdeklődött Koptyevnél a Kliper terveiről, s áprilisban Nyikolaj Mojszev, a Roszaviakozmosz igazgatójának első helyettese az ITAR TASSZ orosz hírügynökségnek bejelentette, hogy a Kliper megvalósítását bevették az orosz űrprogram 2005-2015-ös időszakába.

Ma még nem tudni, hogy a Kliper milyen sorsra jut: tényleg megépítik-e vagy tervei egy fiókba kerülnek porosodni. Mindenesetre emlékeztetünk arra, hogy egy néhány évvel ezelőtti űrállomásból, a kifejezetten űrturizmus szolgálatába állítandó MiniStation terveiből sem lett mindezidáig semmi. Reméljük, a Kliper jobb jövő elé néz.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024