Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Már Floridában a Falcon-9 rakéta következő hasznos terhe
(Rovat: SpaceX, Lássuk és halljuk egymást - 2013.10.11 07:15.)

A SES-8 távközlési műhold legkorábban novemberben indulhat, de előtte még megnyugtatóan tisztázni kell az előző Falcon-9 indításkor tapasztalt kisebb rendellenesség okát.

Nemrég, szeptember 29-én a SpaceX cég által fejlesztett Falcon-9 hordozórakéta új, v1.1 jelzésű változata sikeresen pályára állította a kanadai CASSIOPE műholdat és egy sok kisebb társát. A bemutatkozó startot a kaliforniai Vandenberg Légitámaszpontról hajtották végre. A műveletek során a fontos mozzanatok tökéletesen sikerültek, de volt olyan másodlagos feladat is, ami nem. A rakéta második fokozatát ugyanis – már a Föld körüli pályán, a műholdak elengedése után – újra szerették volna indítani. Erre a CASSIOPE esetében nem volt ugyan szükség, viszont a későbbiekben, geostacionárius űreszközök esetén majd ilyen manőver segítségével kell kialakítani a végleges pályát. Így hát tettek egy próbát élesben, ami viszont – a korábbi a földi tesztekkel ellentétben – nem sikerült.

A Falcon-9 következő „utasa” a luxemburgi székhelyű műholdüzemeltető, a SES legújabb távközlési holdja, a SES-8. Az elkészült űreszközt a gyártó Orbital Sciences virginiai üzeméből a múlt héten szállították át közúton Floridába. A leghamarabb november 1-jére beütemezett indítás helyszíne ugyanis Cape Canaveral lesz. Előtte a SpaceX-nek meg kell győznie saját magát és a műhold tulajdonosát – valamint az űreszközt baleset esetére biztosító cégeket –, hogy a második fokozat ezúttal rendben teszi majd a feladatát. Így a szeptember végi indításkor gyűjtött adatoknak a vizsgálata gőzerővel folyik. A SES még 2011 márciusában jelentette be, hogy a kedvező árú Falcon-9-et választja új műholdja felbocsátásához, de a szolgáltatás igénybe vételének feltételéül a v1.1-es verzió korábbi sikeres repülését támasztotta.


A SES-8 a Föld körül. (Fantáziakép: Orbital Sciences)

A SES-8, amely végül 36 ezer km magas geostacionárius körpályára kerül, először elnyúlt, átmeneti, ún. szuperszinkron pályára kell álljon, aminek a földtávoli pontja 36 ezer km fölötti magasságba esik. Ezt a Falcon-9 második fokozatának (vagyis egy a vákuumbeli működésre optimalizált Merlin-1D hajtóműnek) a kétszeri begyújtásával tudják elérni. Az első alkalmával az űreszköz alacsony parkolópályára kerül, majd a megfelelő időben kezdett második manőverrel emelik meg a pálya földtávoli pontját. Később a SES-8 saját fedélzeti hajtóművei segítségével, fokozatosan alakítja ki a geostacionárius körpályát, a 95° keleti hosszúság és az Egyenlítő metszéspontja fölött. Szolgáltatási területe India, Indonézia és Indokína lesz, ahová televíziós műsorokat sugároz.

Érdekesség, hogy a SES-8 lesz az első kereskedelmi távközlési műhold 2009 óta, amelynek az indításához amerikai vállalat rakétáját veszik igénybe. Akkor a United Launch Alliance az Intelsat-14 műholdat állította pályára, Atlas-5 rakétával. A hosszú kihagyás csalhatatlan jele annak, hogy a SpaceX színre lépése előtt az amerikai hordozóeszközök ára nem volt versenyképes a nemzetközi piacon.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024