Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

RadioAstron: sikeres pályamódosítás
(Rovat: Orosz tudományos műholdak, Távoli világok kutatói - 2017.07.18 15:15.)

290 másodpercen át tartó manőverrel alakítottak a 2011 óta működő orosz rádiócsillagászati műhold pályáján.

A RadioAstron (Ragyioasztron, Szpektr-R) jelenleg az emberiségnek a Földtől legnagyobb távolságra eljutó műholdja, vagyis olyan űreszköze, amely bolygónk körüli pályán kering és földtávoli pontja a legmagasabban van a felszínhez képest. Az elnyúlt elliptikus pályán dolgozó RadioAstron esetén ez most több mint 330 ezer km-t jelent. (Összehasonlításul: a Holdnak a Földtől mért átlagos távolsága valamivel több mint 380 ezer km.)

A műholdpálya alakja, földközeli és földtávoli pontja és térbeli elhelyezkedése a perturbáló hatások miatt az idők során változik, amit ki is használnak. A RadioAstron tudományos célja rádióinterferométeres csillagászati megfigyelések végzése, földi rádióteleszkópokkal összehangolt módon. A technika neve űr-VLBI, működési elve pedig az, hogy távoli kompakt égi rádióforrásokat egy egész hálózattal figyelnek meg. Az így elérhető szögfelbontás annál nagyobb, minél hosszabbak az antennák közötti távolságok. Ebben az értelemben a RadioAstron és a vele együtt dolgozó földi antennák alkotják a világ legnagyobb kiterjedésű csillagászati „távcsövét”. Ha változik a pálya térbeli elhelyezkedése, más-más irányokban lehet létrehozni a leghosszabb bázisvonalakat. A RadioAstron műholddal nemzetközi együttműködésben világszerte több mint 40 földi rádiótávcső észlelt már együtt.


A RadioAstron fedélzetén egy 10 m-es átmérőjű rádióteleszkóp működik. (Fantáziakép: Roszkoszmosz)

A július 16-án elvégzett pályamódosítás célja volt elkerülni a 2018 januárjában esedékes helyzetet, amelyben a műhold akár 4,5 óráig is a Föld árnyékában tartózkodott volna. Ez azért kockázatos, mert közben a napelemek nem használhatók, sokáig nem töltődhetnek és esetleg lemerülhetnek a fedélzeti akkumulátorok. Az üzemeltetők nem szerették volna kockáztatni a műhold épségét, amely már túlélte 5 évre tervezett névleges élettartamát és tovább folytatja megfigyeléseit. A tudományos program egy részére egyébként évente nyílt nemzetközi pályázatokat írtak ki, legutóbb a 2018-ban véget érő időszakra. A mostani pályamódosítás révén a műhold 2019 végéig biztos elkerülheti a hosszú árnyékos pályaszakaszokat, így kedvező döntés esetén tudományos programja újabb meghosszabbításának sem lenne akadálya. Hasonló nagyobb pályaigazítást egyébként 2012-ben is végrehajtottak.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2019