Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Geo-IK-2: elveszett, majd megkerült, de...
(Rovat: Orosz alkalmazási holdak, Navigáció és térképészet , A nemzetbiztonságért - 2011.02.03 07:15.)

Nem a megfelelő pályára állt a kedden Pleszeckből indított, részben katonai célú kutatóműhold, de végül legalább a rádiókapcsolatot sikerült vele felvenni.

Geo-IK-2 jelzésű (más néven Musszon-2, vagyis Monszun-2 nevű) űreszköz február 1-jén, magyar idő szerint 15:00-kor emelkedett fel az észak-oroszországi starthelyről. A kétfokozatú Rokot hordozóeszköz, átalakított ballisztikus rakéta tetején egy Briz-KM végfokozat feladata lett volna a műhold végleges, 1000 km magas, közel kör alakú napszinkron pályájának kialakítása. Ez azonban nem sikerült, így a Geo-IK-2 egy számára használhatatlan, elnyúlt ellipszispályán maradt a Föld körül. Közvetlenül a start után a földi irányítók a rádiókapcsolatot sem tudták felvenni az űreszközzel. Későbbi jelentések szerint ez végül sikerült, sőt a napelemtáblák is rendben kinyíltak. Lényegében hiába, mivel a fedélzeten nincs annyi hajtóanyag, amivel a pálya földközeli pontját kellő magasságba tudnák emelni.


A Geo-IK-2 kinyitott napelemekkel. (Kép: ISZSZ Resetnyev / RussianSpaceWeb.com)

A Geo-IK-2 két új, űrgeodéziai céllal készült műhold közül az első. A programban többek közt a Föld pontos alakjának, nehézségi erőterének, forgásának a meghatározása szerepelt, aminek nem csak tudományos, de katonai jelentősége is van - a pontos földi vonatkoztatási rendszer fenntartásától kezdve a ballisztikus rakétákon elhelyezett robbanófejek precíz célba juttatásáig. Érdekesség, hogy a műholdon a francia Thales Alenia Space által épített altiméter (magasságmérő berendezés) is helyet kapott, amelyhez hasonló a francia Jason-1 holdon működik.

A szerencsétlenül járt Geo-IK-2 repülése a Rokot rakéta 18. startja volt, 2005 óta a második kudarc. 2011-ben ez volt Oroszországból a harmadik űrindítás. A geodéziai műhold kialakítása még a szovjet időkben, 1982-ben (!) kezdődött. Az államszövetség felbomlása, majd a nehéz pénzügyi helyzetet hozó évek után 2001-ben tudtak újra munkához látni a fejlesztők. A 900 kg tömegű, 1,3 m-es átmérőjű henger alakú műholdtesthez egy sor műszaki megoldást (például az energia-ellátó rendszert, a hajtóműveket) a gyártó Resetnyev vállalat GLONASSZ-M navigációs műholdjaitól kölcsönöztek. A műhold pontos helyzetét rádiós és földi lézertávmérős mérések alapján határozták volna meg.


A Geo-IK-2, még a szerelőcsarnokban. (Kép: ISZSZ Resetnyev)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024