Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Intelsat-33e: még rövidebb élettartam Az Intelsat cégnek nincs szerencséje az új generációs, nagy adatátviteli kapacitású Epic soroztának második tagjával. Hacsak meg nem látogatják... Úgy tűnik, az egy éve, 2016 augusztusában egy Ariane-5 rakétával pályára állított Intelsat-33e eredetileg 15 évesre tervezett hasznos élettartama akár több mint az ötödével, 3 és fél évvel csökkenhet. Ez nagy veszteség az üzemeltetőnek, ezért márciusban már be is nyújtották 78 millió dollárt kitevő kárigényüket biztosítójuknak.
Az Intelsat-33e távközlési műhold a Föld körül. (Fantáziakép: Boeing)
A Boeing által gyártott modern távközlési holdat két különböző probléma is sújtotta illetve sújtja. Az egyik mindjárt a felbocsátás után jelentkezett. Mi is megírtuk, hogy az átmeneti pályáról a 36 ezer km-es geostacionárius magasság eléréséhez szükséges fő hajtómű meghibásodott. Emiatt mintegy 3 hónapos késéssel érte el a műhold a számára kijelölt pozíciót, miközben a későbbi manőverezésre, a pálya tartására szánt kisebb tolóerejű hajtóművek rendelkezésére álló üzemanyagból a becslések szerint másfél évnyi normális működésre elegendő mennyiséget voltak kénytelenek elhasználni.
Mint nemrég napvilágra került, a baj nem járt egyedül. A következő probléma a műhold beüzemelése és a kezdeti üzemeltetés során derült ki, még februárban. Az űreszköz helyzetét stabilan tartó manőverekhez az előzetesen számítottnál több hajtóanyagot kellett elégetni. A kelleténél kevésbé hatékony működés oka a jelek szerint napelemeket érő, a vártnál nagyobb perturbáló forgatónyomaték.
Az Intelsat-33e, még a szerelőcsarnokban. (Kép: Boeing)
A kárigény jelentős részét a biztosító már kifizette. Az Intelsat a műhold élettartamának meghosszabbítására akár eddig még ki nem próbált módszert is bevethet. Ők ugyanis a Space Logiscics cég (az Orbital ATK leányvállalata) első ügyfelei, akik igénybe vehetik a most készülő Mission Extension Vehicle (MEV) műhold által kínált szolgáltatást. Az akár már 2018 végén pályára álló automata űreszköz a pályáján megközelítheti az Intelsat-33e-t, majd hozzákapcsolódva a maga friss hajtóanyag-tartalékainak használatával át is veheti a távközlési hold manőverezési feladatait. A MEV a Proton rakéta kisebb változatával (Proton Medium) startolhat, amelyet tavaly szeptemberben hirdetett meg az orosz rakéta kereskedelmi indításait szervező ILS (International Launch Services) vállalat.
| |||
|