Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az Amos-6 elvesztésének ára
(Rovat: Lássuk és halljuk egymást, SpaceX - 2016.09.07 12:15.)

A Falcon-9 rakéta statikus tesztje alatt felrobbant és megsemmisült izraeli műholdat a biztosítási összegből újraépíthetik.

A geostacionárius pályára szánt, de már az indulás előtt elvesztett távközlési műhold tulajdonosa és reménybeli üzemeltetője, az izraeli Spacecom vállalat több mint 200 millió amerikai dollárnak megfelelő biztosítási összeget kap majd veszteségei kompenzálására. Mint emlékezetes, az amerikai SpaceX cég Falcon-9 rakétája szeptember 1-jén robbant fel a floridai Cape Canaveral 40-es indítóállásában, miközben a két nappal későbbre tervezett start főpróbája zajlott.


Az Amos-6 műhold tesztelés közben. Később a hordozórakéta tetején, már a startra várakozó űreszköz megsemmisült, mielőtt még elhagyhatta volna a Földet. (Kép: Spacecom Ltd.)

A biztosításból származó pénz ugyanakkor csak a műhold megépítésének az árát fedezi. Ezért a Spacecom további 50 millió dollár kártérítésre tart igényt a startot kínáló, a megállapodást a baleset miatt teljesíteni képtelen SpaceX-től. A pénz helyett beérnék azzal is, ha a következő startért nem számolna fel díjat Elon Musk cége. Az 50 millós összeg nagyjából annyi lehet, amennyit a SpaceX kért egy Falcon-9 indításért a szerződéskötés idején, 2013-ban.

Az 5250 kg tömegű Amos-6 műholdat a kormányzati tulajdonban levő Israel Aerospace Industries (IAI) vállalat építette. Az IAI közlése szerinte a biztosítás kiterjedt nem csak a start során esetlegesen bekövetkező veszteségekre, hanem az azt megelőző időszakra, így például a szállításra is. Emiatt a rakéta statikus tesztje során történt robbanás is biztosított eseménynek számít. A Floridába való júliusi érkezés után a start előkészületeit izraeli részről az IAI felügyelte.

Az Amos-6 célja televíziós műsorszóró szolgáltatás és internetkapcsolat létesítése lett volna, európai, afrikai és közép-keleti lefedettséggel. Kijelölt állomáshelye 4° nyugati hosszúságnál volt, tervezett élettartama legalább 16 év. Kapacitásának egy részét az Eutelsat és a Facebook bérelte volna, hogy Afrikának a Szaharától délre fekvő területein fejlesszék a szélessávú internet-hozzáférés lehetőségeit.

A Spacecom nem szeretné veszni hagyni a befektetését, így feltehetően új rendelést ad le egy ugyanilyen műhold megépítésére, ha megkapják a biztosítási összeget. A Spacecom részvényeinek ára a baleset utáni első tőzsdei kereskedési napon több mint 30%-ot zuhant. A műhold elvesztése és a vállalat értékének csökkenése miatt az a 285 millió dolláros tranzakció is veszélybe került, amelyben a Spacecom hamarosan egy kínai befektető érdekeltségébe került volna. Ha az eladás nem is hiúsul meg, az események után a felek bizonyára újratárgyalják majd a vételárat.

A SpaceX, a NASA, az Amerikai Légierő és más szervezetek szakértői közben vizsgálják a baleset körülményeit. Az előzetes gyanú szerint a második fokozathoz szükséges folyékony oxigén tartálya körül kell keresni a hibát. A vizsgálatokhoz rengeteg telemetriai adat és videofelvétel áll rendelkezésre. Az feltehető, hogy a konkrét hibaoktól függetlenül a jövőben a SpaceX változtat az eljárásán, és a rakéta statikus tesztje után helyezi csak fel a hasznos terhet a hordozórakétára.

Mivel Cape Canaveral megsérült 40-es indítóhelyének helyreállítása még hónapokig is eltarthat, a SpaceX vizsgálja annak a lehetőségét, hogy egy másik startállást is igénybe vehessenek. Feltéve, hogy a rakéta hamar megkapja az engedélyt az újbóli repülésre, szóba jöhet a 39A jelű indítóhely. Ezt utoljára 2011-ben, az űrrepülőgépes programban használták. Akár novemberre készen állhat a Falcon-9 és Falcon Heavy rakéták indításához. A SpaceX, ahogy eddig is néhány alkalommal, a kaliforniai Vandenberg Légitámaszpontot (azon belül a 4E jelű indítóhelyet) is használhatja Falcon-9 startokhoz. Innen poláris pályákra küldenek műholdakat. Az Amos-6 után következő startot, tíz új generációs Iridium mobil távközlési hold pályára állítását is innen tervezték – eredetileg szeptember második felére.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024