Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Pályán a Falcon-9 első geostacionárius holdja
(Rovat: Lássuk és halljuk egymást, SpaceX - 2013.12.04 07:30.)

A SpaceX hordozórakétája a SES-8 kereskedelmi távközlési műholdat helyezte geostacionárius átmeneti pályára.

A Falcon-9 rakéta nemrég (szeptember végén) bemutatkozott v1.1 jelű változata ezúttal a floridai Cape Canaveral 40-es indítóállásáról emelkedett a magasba. A start december 3-án, magyar idő szerint 23:41-kor volt. Az eseményt különféle technikai okok miatt először november 25-éről halasztották el, pont egy nagy amerikai ünnep, a hálaadás napjának estéjére. (Ez nem tipikus űrstart-dátum: Floridából legutóbb 1959-ben egy holdszondával próbálkoztak november negyedik csütörtökjén, egyébként sikertelenül. A legutóbbi hálaadás-napi amerikai műholdindítás is már elég régen, 1991-ben történt, Kaliforniából.) Azonban ezt a november 28-ára tervezett indítási kísérletet is le kellett fújni az utolsó pillanatokban. Később az utolsó ellenőrzésekre maradt kevés idő miatt a december 2-ára tervezett start is elmaradt.


A SpaceX Merlin-1D hajtóműveivel felszerelt Falcon-9 v1.1 rakétája most repült másodszor, de Floridából először. A képen a hasznos teher, a SES-8 távközlési műhold előkészületei láthatók. (Kép: SES)

A SES-8 távközlési hold elnyúlt, ún. szuperszinkron átmeneti pályára került, amelynek földtávoli pontja magasabbra esik, mint a 36 ezer km-es geoszinkron pályamagasság. A tervezett, és a Földről való indulás után alig több mint fél órával elért pálya magassága 295 km és 80 000 km között változik, síkjának hajlásszöge kb. 20°. A végleges, az Egyenlítő síkjának közelében húzódó geostacionárius körpálya kialakítását az amerikai Orbital Sciences cég által gyártott SES-8 saját hajtóművei intézik majd. A közel 3,2 tonna tömegű, 15 éves élettartamra tervezett űreszköz a 95°-os keleti hosszúság fölött állomásozik majd. Innen a gyorsan bővülő ázsiai és csendes-óceáni piacot szolgálja ki, Ku- és Ka-sávú transzpondereivel megnövelve az elérhető adatátviteli kapacitást és a műsorsugárzási kínálatot.

A kísérleti indítás magasabb kockázatára való tekintettel a luxemburgi székhelyű üzemeltető, a SES World Skies „diszkont árat” fizetett a SpaceX-nek a pályára állításért. A 2011-ben kötött megállapodásban eredetileg 2013 eleji start terve szerepelt.

A repülési terv értelmében az első fokozat kilenc hajtóműve 178 másodpercen át működött. Leállásuk után 5 másodperccel levált az elhasznált első rakétafokozat. Ezután további 7 másodperc múlva a másik fokozat, vagyis egyetlen, a vákuumbeli működésre optimalizált Merlin-1D hajtómű vette át a szerepet. Egy hosszú, 5 perc 20 másodperces gyorsítással a műholdat parkolópályára állította. A manőver elején levált az űreszközt a sűrű légkörben való emelkedés során védő orrkúp. A második fokozat feladatai itt még nem értek véget. További 18 perc elteltével újból be kellett indítani, immár csak egy percre, hogy elérjék a már említett szuperszinkron átmeneti pályát. Előzetesen ez a második manőver okozta a legnagyobb fejfájást a SpaceX szakembereinek. A Falcon-9 v1.1 bemutatkozó repülése során ugyanis a főpróba nem sikerült (akkor szerencsére a start sikeréhez nem is volt szükség a második fokozat újraindítására).


A SES-8 startja december 3-án. (Kép: SpaceX)

A SES-8 indítása több szempontból is jelentős. Egyrészt négy év után ez volt az első kereskedelmi start a floridai Cape Canaveralről. A SpaceX rakétái eddig még csak az alacsony Föld körüli pályákra juttattak űreszközöket. Most igazolódott, hogy „többre” is képes a Falcon-9. A SpaceX a következő időszakra számos megrendeléssel bír, mind a NASA, mind magáncégek megbízásaival. A jövő év végére el szeretnék érni a havi átlagos egy űreszközindítást. A következő start, az ugyancsak geostacionárius Thaicom-6 távközlési hold pályára állítása még december végéig megtörténhet – ha minden a tervek szerint alakul. A rakéta és hasznos terhe már Floridában van, rövidesen megkezdődnek az indítási előkészületek.

A SpaceX már lekötött megrendelései közt legalább tíz, a mostanihoz hasonló geostacionárius hold szerepel. Egy sor alacsony pályás küldetés – például a Nemzetközi Űrállomás ellátása Dragon teherűrhajókkal, vagy az Iridium mobil távközlési rendszer frissítését célzó hét különböző start – is vár a SpaceX-re. A közel 50 élő megrendelés értéke több mint 3 milliárd dollár, a 60%-uk nem kormányzati megbízás.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2020