Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Díjnyertes holdabroncsok
(Rovat: Különös találmányok, Távoli világok kutatói - 2010.11.24 07:15.)

Rangos innovációs díjjal tüntették ki a Goodyeart a NASA-val közösen kifejlesztett „rugós” kerékabroncsért. A kutatók által kifejlesztett abroncs energiatakarékos és defektbiztos.

Az R&D 100 kutatói-fejlesztői díjával tüntették ki idén a NASA-t és a Goodyeart egy olyan levegő nélküli „gumiabroncs” kifejlesztéséért, amely az űrkutatásnál használt nagy járműveket hosszabb távolságokon tudja majd szállítani olyan égitestek felületén, mint a Hold, vagy a Mars. A negyvennegyedik, éves R&D 100 díjátadó ünnepséget, melyet az „Újítások Oscar-gálájának” is neveznek, november 11-én tartották a floridai Orlandóban.


A tavaly elkészült abroncsot 800 teherviselő rugóból alakították ki, és úgy tervezték, hogy nagyobb járműveket hosszabb távolságokra jutasson el, mint az Apollo holdjárókon (LRV, Lunar Roving Vehicle) korábban használt dróthálós megoldás (melynek kifejlesztésében a Goodyear szintén részt vett). Az új abroncs szélesebb körű felderítést, később pedig bázisok létrehozását és fenntartását teheti lehetővé az égitestek felszínén, emellett földi alkalmazásai is elképzelhetőek.

A Goodyear–NASA csapat fejlesztése nem más, mint az összefont rugók innovatív, mégis egyszerű hálója, amely így megfelel a feladatnak. A rugós gumiabroncsot tavaly szerelték fel a NASA elektromos holdjáró tesztjárművére, majd a NASA houstoni Johnson Űrközpontjának „Sziklakertjében” próbálták ki, ahol az új találmány remekül vizsgázott. Az abroncs különlegesen tartós és rendkívül energiatakarékos. A rugós megoldás alkalmazkodik a mindenkori felülethez, hogy így biztosítsa a tapadást. A rugók elengedésekor viszont az abroncs deformálásához szükséges összes energia visszatérül. Emiatt nem képződik hő, mint a hétköznapi abroncsok esetében.


(Képek: Goodyear)

A Goodyear mérnökei szerint az eredeti Apollo holdexpedícióknál alkalmazott, és a mostani rugós abroncsot is azért fejlesztették ki, mert a Földön használt hagyományos, pneumatikus elven működő (levegővel telített) abroncsok a Holdon nem megbízhatóak. Ennek oka, hogy a gumi tulajdonságai jelentősen eltérnek a Hold napsütötte és árnyékos területein tapasztalható szélsőségesen hideg és meleg hőmérsékleteken. Ezen kívül a szűrés nélküli napsugárzás is rongálja a gumit, a légnyomásos abroncsok leeresztésének veszélye pedig szintén elfogadhatatlan.

A vállalat, amely a világ egyik legnagyobb abroncsgyártással foglalkozó cége, az új fejlesztést novemberben, az R&D 100 díjátadó ünnepséggel együtt tartott kiállításon mutatta be.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024