Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az űrbe készül az első dán
(Rovat: Kontinensünk hajósai, Az űrállomás és kontinensünk - 2015.08.20 08:15.)

Hamarosan Dánia első űrhajósát köszönthetik a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén. Az eseménynek számunkra is lehetnek tanulságai.

A legújabb tervek szerint szeptember 2-án magyar idő szerint reggel 6:34-kor indul a világűrbe a Szojuz TMA–18M űrhajó, egy igazán nemzetközi legénységgel. Hármuk közül ketten 10 nap elteltével a Szojuz TMA–16M fedélzetén vissza is térnek a Földre. Egyikük Andreas Enevold Mogensen, aki dán színekben az Európai Űrügynökség (ESA) űrhajóscsapatának tagja, egyúttal hazája első űrhajósa. Rövidre szabott repülése alatt az IrISS (iriss) kutatási programot kell végrehajtania.


A Szojuz TMA–18M három űrhajósa augusztus elején sikeresen letette az utolsó vizsgákat is, így készen állnak a szeptember 2-ára kitűzött űrrepülésükre. Balról jobbra: Ajdin Aimbetov, Szergej Volkov és Andreas Mogensen. (Kép: Roszkoszmosz)

Az űrrepülés egyike lenne az ISS üzemeltetése esetében szokásos utazásoknak, amelyek fő célja az űrhajócsere (a mentőűrhajóként is szolgáló, az ISS-hez kapcsolódó Szojuzokat időről időre frissre kell cserélni, a bennük lévő üzemanyag lejáró szavatossági ideje miatt) és természetesen az űrhajósok cseréje. Az állandó legénységek váltásának jól működő gépezetébe azonban idén apró homokszem került. A márciusban az ISS-re érkező űrhajósok közül az amerikai Scott Kelly és az orosz Mihail Kornyijenko egy évig tartó küldetést teljesítenek, így őket most nem kell lecserélni. Az állandó személyzet tagjai közül egyedül Gennagyij Padalka jön vissza, az ő helyén a szeptemberi űrhajósok közül Szergej Volkov marad fenn. A Szojuz TMA–18M fedélzetén megmaradt két hely egyikét kapta az ESA egy rövid repülésre, a másik Saarah Brightman űrturistáé lett volna. Az ő visszalépése után Ajdin Aimbetov kazah űrhajós ülhet a helyére.

A kis országokban magától értetődően még a szokásosnál is nagyobb publicitást kap a saját űrhajós repülése. Segít ebben a dán nemzeti színeket a középpontba állító logó, a külön logó gyerekek számára, vagy éppen az, hogy – amint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk – Mogensen űrrepüléséhez időzítve szándékoznak pályára állítani Dánia első műholdját, egy 1 egységes CubeSatot.


Az IrISS (iriss) küldetés logója felnőtteknek... (Kép: ESA)


...és gyerekeknek. (Kép: ESA)

Andreas Mogensen 1976-ban született, mérnöki diplomája megszerzése után hazáján kívül Németországban és Angliában is dolgozott, utóbbi két országban az űrkutatáshoz, űriparhoz kapcsolódó munkakörökben. 2009-ben a hat újonc egyikeként lett az ESA űrhajóscsapatának tagja. Nem volt egyszerű bekerülni az űrhajósok közé, hiszen a több évig tartó procedúra során az ESA több mint tízezer jelentkező közül választotta ki a hat legalkalmasabbat.


A dán űrhajósjelölt tavaly szeptemberben vett részt Csillagváros közelében a túlélőtréningen. (Kép: GCTC)

Számunkra azért különösen fontos Mogensen űrrepülése, mert egy kis ország űrhajósa jut fel ESA-színekben a világűrbe. Igaz, hogy a 2009-es űrhajóscsapatban olasz, német, francia és brit társai mellett egyedül ő képviselte a kis országokat, de a személyek számát tekintve az egy a hat közül jóval nagyobb súlyt jelent, mint amekkora a kis országok részvételi aránya az ESA programjaiban. Talán ennek is tudható be, hogy neki „csak” egy 10 napos repülés jut, bár kétségtelen, hogy korábban is jártak már kis országok űrhajósai ESA-színekben az űrben, sőt, a belga Frank de Winne az ISS első európai parancsnokaként dolgozhatott (ugyan Belgium az ESA-szerepvállalását tekintve inkább a közepes, mint a kis országok közé tartozik). Mindenesetre Mogensen repülése bizakodással töltheti el a magyar fiatalokat, akik űrhajósok szeretnének lenni: ha nem is könnyű, de nem lehetetlen ESA-színekben az űrbe jutni – most, hogy hamarosan már tényleg Magyarország is belép az ESA-ba.


Andreas Mogensen a Nemzetközi Űrállomás orosz moduljának makettjében gyakorolja a világűrben végrehajtandó feladatait. (Kép: ESA / S. Corvaja)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024