Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Fizethet a biztosító...
(Rovat: Kínai műholdak, Üzlet és munkahely - 2019.09.14 08:15.)

250 millió dolláros a biztosítási követelés a ChinaSat-18 elvesztéséért.

A ChinaSat-18 távközlési műhold – amely jóval az indítása után még mindig geostacionáris átmeneti pályán kering – nyilvánvaló kudarcának következtében az részvényesek egy sor biztosítási követelésre készülhetnek. Ezek miatt immár második éve profit nélkül maradnak az űripari biztosítók.

A China Satcom ChinaSat-18 műholdja, mely a SpaceNews ipari forrásai szerint 250 millió dollára volt biztosítva, a sikeres augusztus 19-i startja után a küldetés végét jelentő meghibásodást szenvedhetett.

Noha a kínai állami biztosító társaság, a People’s Insurance Company of China kezeskedett a műholdért, a ChinaSat-18-ra viszontbiztosításokat kötöttek a nemzetközi piacon, ami azt jelenti, hogy külföldi biztosítóintézetek is számíthatnak a China Satcom által benyújtott követelésekre.

A források szerint a ChinaSat-18 követelésének kifizetése, valamint a júliusban kudarcba fulladt Vega indítás, amely a Falcon Eye-1, az Egyesült Arab Emírségek által körülbelül 415 millió dollárra biztosított távérzékelő műhold megsemmisülésével járt, valószínűleg meg fogja haladni a 2019. évi teljes biztosítási költségvetést. A Falcon Eye-1 műholdra benyújtott követelés a források szerint a legnagyobb egyedi tételre keletkezett veszteség, amelyet biztosítók eddig valaha fedeztek.

„Egyértelműen veszteséges év lesz az idei az űrbiztosítók számára” – nyilatkozott az egyik ipari forrás. „A tavalyi is veszteséges év volt, és ez az év is az lesz.”

A ChinaSat-18 (más néven Csunghszing-18, Zhongxing-18) a DFH-4E buszon alapuló első műhold, amely a China Great Wall Industry Corp. által létrehozott DFH-4 platform továbbfejlesztett változata. A műholdat arra tervezték, hogy teljessé tegye a China Satcom lefedettségét Kínában nagy adatátviteli sebességre képes Ka-sávban, csatlakozva a ChinaSat-16-hoz, amely 2017 májusában indult.


A ChinaSat-18 a Kína teljes Ka-sávú lefedettségének elérését biztosította volna. (Kép: China Space News)

A meghibásodás hírére az első találgatások a ChinaSat-18 napelemeinek meghibásodását vetették fel. „Az emberek kezdik levonni a saját következtetéseiket, de nincs semmi hivatalos információ” – mondta egy iparági forrás. A China Satcom még nem nyújtott be hivatalos kárigényt.

Kína 21 DFH-4 alapú műholdja közül kettőnél észleltek napelemes problémákat, a nigériai NigComSat-1 kommunikációs műholdnál 2008-ban és a SinoSat-2-nél 2006-ban. Ezek a műholdak meghibásodásához vezettek. Amennyiben a ChinaSat-18-nak nem nem sikerült kinyitni a napelemeit, az akkumulátorai mostanra már lemerültek, ezáltal nem lehet felvenni a kapcsolatot a műholddal. A Space-Track adatai szerint a ChinaSat-18 elnyúlt geostacionárius transzfer pályán kering, melyről nem sikerült geoszinkron pályára váltania.


A ChinaSat-18 továbbra is megragadt egy geostacionárius transzfer pályán egy nyilvánvaló indulás utáni rendellenesség után. (Kép: AGI)

A China Satcom 16 geostacionárius műholdat üzemeltet. A vállalat Ka-sávba történő terjeszkedése felkeltette az amerikai Viasat cég figyelmét, amely áprilisban partneri viszonyt hirdetett a kínai vállalattal, hogy biztosítsa a megfelelő összeköttetést Kínával, kihasználva a hazai piacon betöltött szerepét.

A ChinaSat-18 földii hálózatának üzemeltetésére az izraeli Gilat Satellite Networks-öt 2018-ban választották ki, hasonlóan, mint a ChinaSat-16 küldetés esetében.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2019