Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Úton a hetedik japán teherűrhajó
(Rovat: Japán és az űrállomás - 2018.09.23 07:15.)

A HTV-7 a Nemzetközi Űrállomás (ISS) felé tart. Indítását több nappal el kellett halasztani a kedvezőtlen időjárás, majd a rakétával adódó technikai gondok miatt.

A japán H-2B hordozórakéta végül magyar idő szerint szeptember 22-én 19:52-kor emelkedett a magasba Tanegashima szigetéről. (A szigetországban ekkor már 23-án hajnali három óra körül volt.) A Japán Űrügynökség (JAXA) teherűrhajó-sorozatában (HTV, H-2 Transfer Vehicle, más néven Kounotori, magyaros írásmóddal Kónotori; jelentése fehér gólya) ez a mostani a 7. számú példány. Az előző, HTV-6 jelzésű teherűrhajó 2016 és 2017 fordulóján járt az ISS-nél. A HTV-k Japán hozzájárulásának egyik fő elemét jelentik a Nemzetközi Űrállomás programjához.


A közel 10 m hosszú, 4,4 m átmérőjű, hengeres testű HTV tömege rakomány nélkül 10 és fél tonna. Hermetikusan zárt, nyomás alatt levő rakterében 4,5 tonnányi, külső részén további 1,5 tonnányi hasznos terhet képes magával vinni az ISS-re. A képen az előző, 6-os számú HTV látható az űrállomás robotkarjának végén. A kart használják az ISS közelébe jutott teherűrhajó csatlakoztatására, illetve a küldetése végén az eltávolítására. (Kép: NASA)

A HTV-ket a szigetországban tervezték és építették. Mintegy 6 tonnás kapacitásával ez a jelenleg elérhető legnagyobb teherszállító űrhajótípus. A HTV-7 fedélzetén, a hermetizált raktérben a megszokott ellátmány (az űrhajósoknak szánt élelmiszerek és használati tárgyak) mellett helyet kaptak kísérleti berendezések és minták. Három apró japán CubeSat is bekerült a rakományba, ezeket később az űrállomás fedélzetéről állítják majd önálló pályára.


A HRSC visszatérő kapszulát hővédő pajzsa megvédi a légkörben való elégéstől. Magassága 84 cm, átmérője 66 cm, tömege üresen 180 kg. A kb. 30 literes belső térfogatban levő mintákat kettős falú hőszigetelés kíméli meg a felforrósodástól. (Kép: JAXA)

A teherűrhajó magával viszi a HSRC (HTV Small Re-entry Capsule) nevű eszközt is. Ez a kis kapszula a program befejezése idején kap majd szerepet, épségben szeretnék visszahozni a felszínre. A japán teherűrhajók – megpakolva az űrállomáson már feleslegessé vált dolgokkal – általában a Csendes-óceán déli része fölött lépnek a sűrű légkörbe, ahol megsemmisülnek. A HSRC miatt most ezt a műveletet a Csendes-óceán északnyugati részénél hajtják majd végre. A kis egységet mintegy 300 km magasságban, távirányítással kibocsátják a megsemmisülés előtt álló HTV-7-ből. A 3D-nyomtatású fúvókákkal felszerelt, összesen 20 kg tömeg befogadására alkalmas kapszula, belsejében néhány, az ISS-en előállított kísérleti mintával a vízbe érkezik le, ahonnan egy hajó fedélzetére emelik, majd repülőgéppel szállítják tovább.


Az űrállomásról kevés, de gyorsan elemzendő kísérleti minta visszahozatalára alkalmas HSRC útja a felbocsátástól a visszaérkezésig. (Kép: JAXA)

A külső rakodótérben utaznak fel az ISS régi akkumulátorainak cseréjére szolgáló új Li-ion egységek, összesen hat darab.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024