Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

HTV-6: úton a japán teherűrhajó
(Rovat: Japán és az űrállomás - 2016.12.10 06:15.)

Tanegashima szigetéről egy H-2B rakétával elindult a Nemzetközi Űrállomás felé a következő teherszállítmány.

A Japán Űrügynökség (JAXA) sorrendben hatodik teherűrhajója (HTV-6, „fehér gólya” jelentésű nevén Kounotori-6, vagy magyaros írásmóddal Kónotori-6) a tervezett időpontban, december 9-én, magyar idő szerint 14:26-kor emelkedett a magasba. Az először 2009-ben indult HTV-k sorozata tagjainak pályára állítására a H-2B hordozórakétákat használják Japánban, így a mostani start ennek a variánsnak is a hatodik repülése volt. (Összességében a H-2 rakétacsalád – beleértve az általában alkalmazott H-2A-kat is – már 44 alkalommal működött közre japán űrindításban, 1994 óta.)

A hordóra emlékeztető alakú HTV-6 négy nap alatt közelíti meg a Nemzetközi Űrállomást (ISS), ahol robotkaros befogás után csatlakoztatják az űrhajósok a Harmony modulhoz. A rakomány összes tömege 4119 kg. Ennek a legnagyobb hányadát (1367 kg-ot) az a hat új Li-ion akkumulátor és a felszerelésükhöz szükséges alkatrészek teszik ki, amelyek a külső (nem hermetikus) raktérben utaznak. Ezeket az ISS energiaellátó rendszerének megújításához használják majd. A japán teherűrhajó segítségével jut még fel ellátmány a személyzetek számára (1264 kg), tartalék alkatrészek (663 kg), felszerelési tárgyak és tudományos kísérleti eszközök (420 kg), számítástechnikai eszközök (156 kg). Kisebb tömegben az űrsétákhoz használt felszerelések (35 kg) és az ISS orosz szegmensébe szánt eszközök (28 kg) is helyet kaptak a fedélzeten. A fennmaradó tömeget mintegy 600 kg ivóvíz, illetve a csomagoláshoz szükséges anyagok teszik ki.


A HTV-6 előkészítése a startra. (Kép: JAXA)

A mostani start volt az első teherszállítmány, mióta december 1-jén a legújabb orosz Progressz teherűrhajó és teljes szállítmánya a sikertelen start során odaveszett. 2011 óta már öt alkalommal végződött kudarccal teherszállító küldetés az ISS-hez. Szerencsére biztonsági okokból készleteznek annyi tartalékot az űrállomáson, hogy az űrhajósok ellátása hosszú hónapokig biztosítható legyen, még ilyen nem várt események ellenére is. A következő orosz Progressz és az amerikai Dragon teherűrhajó indítási dátumai egyelőre bizonytalanok, a hordozórakétáik előzetes kudarca miatt. A japán HTV teherűrhajóknak ugyanakkor még makulátlan a múltja, minden alkalommal rendben teljesítették feladatukat.

Az ISS számára készített új Li-ion akkumulátorok kisebb tömegűek és nagyobb teljesítményűek, mint a meglevő Ni-H akkumulátorok. Így hat új egység elegendő lesz tizenkét régi lecseréléséhez. Maga a csere összetett műveletében a Dextre robotkar játssza majd a fő szerepet, és a tervek szerint január folyamán két űrsétára is szükség lesz. A 12 leselejtezett akkumulátorból most 9 fér a HTV külső tárolórészébe. Így további 3-at ideiglenesen az ISS külső részén tárolnak majd, amíg el nem jön a következő alkalom a megsemmisítésükre. A folyamatos akkumulátorcsere az ISS-en már 2009-ben kezdődött, akkor a legrégebbi hat Ni-H egység helyére került új, de még hasonló elven működő akkumulátor. Az összesen 24 darab modern Li-ion akkumulátorból az első hatos adag most jut fel a hatos számú japán teherűrhajóval. További három HTV indítással (2018-ben, 2019-ben és 2020-ban) oldják meg a teljes cserét, minden alkalommal 6-6 új akkumulátort szállítva. A felfrissített, egyenként 10 éves élettartamúra tervezett akkumulátorokból álló készlet várhatóan kiszolgálja majd az ISS-t egészen annak valószínű hasznos élettartama végeztéig.

A HTV-6 várhatóan január 20-áig marad az ISS-nél. Utána megsemmisül a Föld sűrű légkörében, rajta a feleslegessé vált régi akkumulátorokkal illetve más, az űrállomásról származó hulladékkel. De előtte még egy héten át önálló repülést folytat, ami alatt kísérleteket végeznek vele. A HTV-6 révén a mostani indítással egy sor apró műhold (CubeSat) is feljutott a világűrbe, ezek majd később önállósulnak.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024