Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Információk a megsemmisült japán kémműhold-párról
(Rovat: Japán a világűrben, A nemzetbiztonságért - 2003.11.29 17:17.)

Tegnap magyar idő szerint éjfél előtt nem sokkal a H-2A hordozórakéta hibájából a japánok elvesztettek egy kémműhold-párt, mert a hordozórakéta nem érte el a szükséges magasságot. A kémműholdak feladatairól és a H-2A hordozórakétáról szóló írásunk a Spaceflight Now cikke alapján készült.

A japán felderítőműhold-párost a H-2A rakéta szállította. Ezen hordozórakéta az elmúlt két évben öt sikeres indítást tudhatott maga mögött. 2001-ben vezették be ezt a típust, a H-2 modell fejlesztéseként. A rakéta két, folyékony hidrogénnel és folyékony oxigénnel töltött gyorsító fokozattal rendelkezik.

A tegnapi indítást igazából 2003. szeptember 27-ről halasztották el, ekkor ugyanis technikai probléma adódott a visszaszámlálás során. A második fokozat tehetetlenségi műszerében lévő hibát diódák és ellenállások beágyazásával elhárították.

A megsemmisült műholdpár közül az egyik nagyfelbontású optikai megfigyelő műszereket, a másik pedig apertúraszintézis-radart (SAR) tartalmazott, s az idén március 28-án indított műholdpár tevékenységéhez csatlakoztak volna. Amatőr csillagászok világszerte észlelték az első két hold nyolc hónappal ezelőtti indítását. E két űreszköz 492 kilométer magasan kering, és a kora reggeli valamint a késő esti órákban halad el Észak-Korea fölött. Minden negyedik nap helyi idő szerint 11.22-kor elhaladnak az észak-koreai főváros, Phenjan fölött is.

Az új párost délutáni keringésre tervezték, egy kétmilliárdos program keretében. Ezen programot 1998-ban indították, néhány hónappal azután, hogy augusztusban Észak-Korea ballisztikus rakétát indított Japán területe felett az óceánba. Erre a tényre az Egyesült Államok hívta fel a figyelmet néhány órával később, egészen addig viszont semmiféle hivatalos jelzés nem volt a koreai indításról. A japán kormány a programmal kapcsolatos kritikákra azt válaszolta, hogy a műhold-kvartettet békés alkalmazások számára - mint időjárás-megfigyelés, katasztrófa-előrejelzés - is fel lehet használni.

A következő H-2A indítását 2004 elejére tervezik, a feladata a Multi-functional Transport Satellite-1R (MTSAT-1R) pályára állítása lesz. Ezen műholdat a japán közlekedési minisztérium fogja használni a légi közlekedés irányításában és az időjárás megfigyelésére. Egyelőre nem tudni, hogy a mostani baleset hogyan befolyásolja a jövő évi indítást, az azonban megemlítendő, hogy az MTSAT-1 műholdat 1999-ben a japánok éppen a H-2 rakéta hibája miatt vesztették el... (Forrás: Spaceflight Now)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024