Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Pótműhold Indiából
(Rovat: India a világűrben, Navigáció és térképészet - 2018.04.13 07:15.)

Új taggal bővült az ázsiai ország regionális navigációs műholdrendszere, egy tavalyi sikertelen starttal esett csorbát köszörültek most ki.

Két héten belül másodszor indítottak műholdat Indiából, ezúttal a kisebb tolóerejű PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle) rakétával. A helyszín Sriharikota szigete, a Satish Dhawan Űrközpont volt, az időpont pedig magyar idő szerint április 12-én 0:34. A hasznos teher az IRNSS-1I jelű műhold volt, a megjelölésében a rövidítés az indiai regionális navigációs műholdrendszerre (Indian Regional Navigation Satellite System) utal, amelynek másik, nemrég bevezetett neve NavIC (Navigation with Indian Constellation).

A PSLV hordozórakétát most másodszor használták azóta, hogy tavaly augusztus 31-én ugyanennek a műholdrendszernek egy másik tagját, az IRNSS-1H próbálták vele pályára állítani. De akkor az orrkúp nem vált le, így az űreszköz végül megsemmisült.


A 1425 kg starttömegű IRNSS-1I műholdat a rakétára szerelik az indítás előtt. (Kép: ISRO)

Az IRNSS-1 műholdak sorozatának kilencedik, I jelű tagja hét már pályán levő társához csatlakozik az India területén és földrajzi környezetében elérhető műholdas hely- és időmeghatározási szolgáltatásra készült konstellációban. A NavIC teljes lefedettségének biztosításhoz hét műhold szükséges, ezek 2016-ig rendben pályára is álltak. A menet közben tönkremenő, elöregedő űreszközökhöz azonban tartalékokra is szükség van, hogy a szolgáltatás ilyen esetben is zavartalanul üzemelhessen tovább. Tavaly a nyolcadik IRNSS-1 hold – amely az első tartalék lett volna – szerencsétlenül járt, így a mostani alkalommal bővülhet csak tovább a rendszer. A 2013-ban elsőként indított IRNSS-1A fedélzeti atomórái mostanra már fel is mondták a szolgálatot, ezért lett volna fontos már tavaly az IRNSS-1H belépése. A pótműhold szerepét most az 1I jelű veszi át.

Az IRNSS-1I várhatóan májusban áll üzembe, miután négy manőverrel megemelik a pályamagasságát 36 ezer km-ig. A geoszinkron (1 napos keringési idejű) pálya hajlásszöge 29° lesz. A Földről megfigyelve az űreszköz az Egyenlítő és az 55°-os keleti hosszúsági kör metszéspontja fölött egy észak–déli irányban elnyúló nyolcas alakot ír majd le az égen. Tervezett működési élettartama 10 év.


Fantáziakép az IRNSS konstelláció tagjairól. Balra fent az IRNSS-1I majdani helye az 1A jelű hold mellett, amely navigációs feladatokra már nem használható, mivel mindhárom rubídium atomórája idő előtt tönkrement. (Kép: ISRO)

A NavIC konstelláció geoszinkron műholdakat alkalmaz. Közülük háromnak a pályasíkja az Egyenlítőéhez közeli, ezeket a speciális geoszinkron pályákat geostacionáriusnak nevezzük. A helymeghatározáshoz az indiai regionális rendszer mellett a megfelelő vevőberendezéssel rendelkező felhasználók más, globális navigációs műholdrendszerekre – például az amerikai GPS-re – is támaszkodhatnak. Az indiaiak saját rendszerének szerepe egyrészt a külföldi üzemeltetésű rendszerek kiegészítése, illetve az önálló helymeghatározó képesség fenntartása arra az esetre, ha a külföldi rendszerek valamiért nem lennének hozzáférhetők.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024