Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A legújabb amerikai meteorológiai műhold
(Rovat: Időjárás és előrejelzése, Az emberi élet védelme - 2005.05.21 15:22.)

Május 20-án egy Delta II rakéta állította pályára a NOAA-N jelű amerikai poláris meteorológiai műholdat. Az űreszköz nemcsak a 45 éves műholdmeteorológiai legújabb eszközeit tartalmazza, de bajbajutott emberek mentésében is segédkezik.

A műholdat az amerikai Boeing Delta II típusú rakétája indította a kaliforniai Vandenberg Légitámaszpontról 10 óra 22 perc GMT-kor. A többszöri halasztás után végre az ötödik startkisérletet siker koronázta, a rakéta elemelkedett az indítóasztalról, majd 65 perccel az indítás után a Lockheed Martin által épített, 341 millió dollár értékű műhold eltávolodott a végfokozattól és kinyitotta napelemeit. Ekkor, az addig NOAA-N néven emlegetett műholdat az irányítók átnevezték NOAA-18-ra.

A műhold a következő hetekben egy sor vizsgálaton kell megfeleljen, s ha így lesz, akkor a nyár folyamán felváltja a még működő, ám korosodó NOAA-16-ot. A NOAA-18 poláris pályáján naponta tizennégyszer kerüli meg a Földet és készít meteorológiai felvételeket, végez hőmérséklet-szondázásokat és készít légköri profilokat az időjáráselőrejelzéshez.

A műhold a meteorológiai műszereken kívűl olyan speciális adó-vevő egységet is tartalmaz, amellyel a KOSZPASZ-SARSAT műholdas-mentő- rendszer munkájában is részt vesz. A szolgáltatás 23 éve indult, az első szovjet KOSZPASZ és amerikai SARSAT berendezések pályára állításával. A műholdas mentés (SARSAT: Search and Rescue Satellite-Aided Tracking System, azaz Kutató és mentő műholddal támogatott követőrendszer) lényege, hogy hajókon, repülőgépeken és egyes expedíciós-terepjárókon egy speciális kis adót helyeznek el. Ezek vészhelyzet esetén kézzel bekapcsolhatók (bár van automatikus üzemmód is, ez hajófedélzeten nyomás-, míg repülőgép fedélzeten ütés-, gyorsulás-kapcsolós) és ekkor az adó vészjelet sugároz. A vészjelek adása nemzetközileg védett vészfrekvencia-sávokban történik, melyeket földi állomások, vagy ezektől távol a programban résztvevő műholdak vesznek (majd ez utóbbiak továbbítják a mentőközpontba).


A mára amerikai-francia-indiai-kanadai-orosz együttműködéssé bővült KOSZPASZ-SARSAT rendszernek köszönhetőn az elmúlt 23 évben összesen több mint 20 000 emberéletet sikerült megmenteni. 2005 első négy hónapjában csak az USA-ban már 36 embert mentett meg fedélzeti KOSZPASZ-SARSAT adója (melyet a hajózásban „EPIRB-bólya”, míg a repülésben „Satellite Beacon” néven emlegetnek).

Fotók és ábrák: Boeing, NOAA, Lockheed Martin

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024