Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Turbulencia a tejeskávéban és Föld körüli térségünkben - I. rész
(Rovat: Hazai kutatóhelyek és űripar - 2005.05.10 07:22.)

A magnetohidrodinamikai jelenségek Földünk mágneses környezetének fontos elemei. Kétrészes cikkünk első felében a turbulens áramlások alapjaival és a magnetohidrodinamikai jelenségekhez való kapcsolódásukról lesz szó.

A turbulenciával mint fizikai jelenséggel gyakran találkozhatunk mindennapi életünkben. Elég csak a kávéban felkevert tejszín kavargására, a cigarettafüst gomolygására, vagy a meteorológiai műholdképeken látható frontrendszerek áramlására gondolnunk. Folyadékok és gázok egyes fizikai paramétereinek (pl. sűrűség, hőmérséklet, stb.) kiegyenlítődésénél a turbulencia szerepe nélkülözhetetlen. Hiányában a kiegyenlítődés csupán a közeg egyes részecskéinek közegen belüli mozgása, azaz a diffúzió révén mehetne végbe, míg a turbulencia kialakulásával ezt a feladatot a teljes közeg különböző léptékű örvényei végzik el, a diffúziónál sokkalta gyorsabban. Nem véletlen tehát, hogy kávénkat kavargatjuk, ha nem akarunk órákat várni arra, hogy benne a cukor vagy a tej egyenletesen osztódjon el.

Gyakran – sokszor csak észrevétlenül – a természet is gondoskodik komfortérzetünkről a turbulencia révén. A levegő turbulens keveredése nélkül például az atmoszféra különböző szintjein más és más hőmérséklet uralkodhatna. Előfordulhatna így például az is, hogy a Nap által felmelegített földfelszín hője hatására lábunk meleget, fejünk viszont a keveredés hiányában hideget érezne. Ugyancsak a turbulenciának köszönhető az is, hogy a széndioxiddal szennyezett városi levegő viszonylag gyorsan cserélődhet ki erdős vidékek oxigénben jóval gazdagabb levegőjével. A turbulenciának azonban káros, sőt pusztító következményei is lehetnek, és sajnos nagyon gyakran ezekkel is szembesülnünk kell. Köztudott, hogy a gépkocsik vagy repülők légellenállási paraméterei a levegő turbulens kavargása hatására jelentősen romlanak és ezáltal közvetve hozzájárulnak környezetünk nagyobb mértékű szennyezéséhez, illetve költségeink növekedéséhez. Ennél azonban sokkal közvetlenebb pusztító természeti katasztrófák is a turbulencia rovására írhatóak. Szélviharokkal együttjáró örvényes áramlás például épületeket tehet tönkre és ezáltal emberéleteket is veszélyeztethet. Hasonlóan pusztító hatása lehet a megáradt folyók turbulens kavargásának is.


A gépkocsik légellenállási paramétereit rontja, ha haladás közben körülöttük a levegő turbulens módon áramlik. A szélcsatornás kísérletek egyik célja ezért éppen a turbulencia kiküszöbölése, illetve csökkentése.

Ennyi bevezető után talán nem kell különösebben indokolni azt, hogy a turbulens áramlás tanulmányozása, előrejelzése, vagy az áramlás jellegének befolyásolhatósága a legújabb kori kutatások egyik legfontosabb területe. A fizikában az események modellezésének alapjául a fizikai egyenletek szolgálnak, amelyekkel az egyes fizikai mennyiségek (hidrodinamikában pl. a sebesség, a nyomás, a hőmérséklet, vagy a sűrűség) időbeli és térbeli fejlődése követhetőek nyomon egyéb fizikai mennyiségek és paraméterek függvényeként. A folyadékokban, és gázokban a sebesség pontról pontra illetve időről időre történő változása akár turbulens, akár turbulenciától mentes, ún. lamináris áramlása alapvetően egy ránézésre egyszerűnek mondható egyenlet, a Navier–Stokes egyenlet által határozható meg. Adott kiindulási feltételek illetve a fizikai mennyiségek rendszer határán érvényes értékeinek ismeretében az egyenlet elméletileg a folyadékok, gázok bármely állapotának leírására lehetőséget ad, és így a folyadék dinamikai állapotának fejlődése nyomonkövethető.

A gyakorlatban azonban néhány speciális esettől eltekintve ez sajnos már közel sincs így. Ennek oka a rendszer nemlinearitásában keresendő és abban, hogy a természetben leggyakrabban előforduló körülmények között a turbulens közeg közel végtelen szabadsági fokkal rendelkezik. A nemlinearitásból következik, hogy bármily apró pontatlanság a rendszer kiindulási feltételeinek ismeretében véges időn belül hatalmas hibákká duzzadhat a rendszer állapotának meghatározásánál. A részben ezzel összefüggő végtelen szabadsági fok pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendszer változásának pontos modellezéséhez, illetve leírásához olyan sok adat ismeretére lenne szükség minden egyes időpillanatban, ami még a mai korszerű számítógépes kapacitások mellett is csak nagyon rövid időtartamra vonatkozó előrejelzést tesz lehetővé.

Hogy a helyzet mégsem ennyire reménytelen, az annak köszönhető, hogy a folyadékokban, gázokban még a turbulencia esetén is kimutathatóak olyan szabályszerűségek, más szóval szimmetriák, amelyek a folyadékot már a turbulencia kialakulása előtti, fizikai értelemben sokkal kezelhetőbb lamináris áramlás során is jellemezték. Fontos különbség azonban a lamináris áramlással szemben az, hogy ezek a szimmetriák a turbulenciában már nem közvetlenül, hanem csak bizonyos térrészre vonatkozóan statisztikus értelemben maradnak fenn.

A turbulens áramlás statisztikai tulajdonságainak egyik első, szimmetriára épülő vizsgálata A.N. Kolmogorov (1903-1987) orosz matematikus és fizikus nevéhez fűződik. Nagyrészt az ő munkássága nyomán vált elfogadottá a turbulencia szemléltetésének az a korábban már L.F. Richardson által megalkotott egyszerű modellje, amely szerint a turbulens rendszerbe zárt energia egy adott lépték-tartományon, az ún. tehetetlenségi tartományon belül különböző méretű, egymásból kifejlődő örvények formájában testesül meg. Fontos, hogy a tartományon belül az energia akadály nélkül áramolhat, azaz súrlódással összefüggő felszabadulása, a disszipáció szerepe itt még elhanyagolható. Ez a turbulencia ún. ’kaszkád’, magyarul ’zuhatag’ modellje. Az eredeti modell szerint az örvények (azaz az energia) egyenletesen töltik ki a teret. A legtöbb gyakorlati kísérlet azonban ellentmond ennek, és inkább azt igazolja, hogy az energia kitüntetett pályákon mozog, illetve koncentrálódik.

A turbulencia kapcsán mindeddig folyadékokról vagy gázokról tettünk említést csupán. Turbulencia azonban nemcsak ezekben a közegekben, hanem külső mágneses térrel átjárt elektromos töltések csoportjában, az ún. plazmában is felléphet. Ebben az esetben magnetohidrodinamikai (MHD) turbulenciáról beszélünk. A helyzetet ilyenkor alapvetően bonyolítja az a tény, hogy a turbulenciában a közeg áramlási paraméterein kívül az elektromos és mágneses terek is részt vesznek, mégpedig úgy, hogy az elektromágneses és áramlási mennyiségek egymást kölcsönösen befolyásolják, azaz a fizikai terminológia szerint egymással szoros csatolásban állnak.

A magnetohidrodinamikai plazma turbulens viselkedését mesterséges körülmények között, laboratóriumban kiterjedten vizsgálják (lásd ’tokomak’ kísérletek). Létezik azonban egy természetes laboratórium is, amelyben a kutatás külső feltételei a mesterséges laboratóriumi körülményeket messze meghaladják. Ez a napszél, azaz a Napból kiáramló és a Nap mágneses terét magán viselő plazma együttes. A napszélben uralkodó, hosszú ideig homogén külső körülmények (állandó átlagos sebesség, mágneses tér, hőmérséklet, stb.), az alacsony (közel zérus) viszkozitás, a gyakorlati szempontból végtelen kiterjedés mind¬¬–mind ideális körülményeket teremtenek az MHD turbulencia kialakulásához, és ezáltal a vizsgálatához is. Mindemellett, a paraméterek átlagos értékeinek időről időre történő változása a turbulencia drasztikusan különböző feltételek melletti kutatására nyújt lehetőséget. Nem véletlen tehát, hogy a napszélben üzemelt, illetve jelenleg is üzemelő űrszondák (Pioneer, Voyager, Helios, Wind, ACE) adatai rendkívül népszerűek az MHD turbulencia sajátságait tanulmányozó kutatók körében.

Kovács Péter
Eötvös Loránd Geofizikai Intézet

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024