Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Megvan a hiba oka
(Rovat: Galileo, Navigáció és térképészet - 2014.10.11 08:15.)

A Fregat végfokozat tervezési hibája miatt nem érte el a megfelelő pályamagasságot augusztusban a Galileo navigációs műholdrendszer két új tagja.

A Szojuz hordozórakétával együtt használt, ugyancsak orosz gyártmányú Fregat gyorsítófokozat feladata a végső pálya kialakítása lett volna, a hajtóművek többszöri begyújtásával. Az európai Galileo műholdrendszer 5. és 6. tagja augusztus 22-én startolt a francia guyanai Kourou űrközpontból. Kezdetben úgy tűnt, hogy minden rendben, de később kiderült, hogy az űreszközök nem a tervezett pályára kerültek.

Most nyilvánosságra hozták az incidenssel kapcsolatban lefolytatott vizsgálat eredményét. Eszerint a Fregat végfokozat üzemanyag-ellátó rendszerében a hidrazin egy része megfagyott. Ezzel akadályozta a hajtóanyag áramlását és két fúvóka normális működését. Ezek voltak felelősek a fokozat és a rászerelt két műhold helyes térbeli irányának tartásáért. A hiba miatt a Fregat, amikor kellett volna, nem volt képes a megfelelő irányú pályamódosító manőver végrehajtására. A kb. 23 500 km magas körpálya helyett a műholdak elnyúlt ellipszispályára kerültek, amelynek földközeli pontja alacsonyabb, földtávoli pontja magasabb volt a kijelölt értéknél, s a pálya hajlásszöge is eltérő lett.


Egy Galileo műhold a Föld körül. (Fantáziakép: ESA / J. Huart)

A hidrazin fagyása amiatt következett be, hogy a hajtóanyag vezetékéhez túl közel húzódott egy a nyomás fenntartására alkalmazott, rendkívül alacsony hőmérsékletű folyékony héliumot szállító vezeték. A két vezeték közös tartóeleme ráadásul hővezetőként is szolgált, így nem csoda, hogy a hidrazin megfagyott és eltömítette a rendszert. A Fregat végfokozat oroszországi gyártója, a Lavocskin Egyesülés az eredmények nyomán áttervezi a hidrazin és a hélium szállítására szolgáló rendszert, és a tartóelemeket is kevésbé hővezető anyagból készítik a jövőben. Az is kiderült, hogy a már legyártott gyorsítófokozatok egy részében (de nem mindegyikben) hasonlóan közel futnak a vezetékek. A szükséges módosítások ugyanakkor könnyen elvégezhetők, így állítólag nincs emiatt veszélyben a következő Galileo műholdpáros decemberre tervezett indítása. Ez azt jelentené, hogy az európai navigációs műholdrendszer kiépítése legalább további késéseket nem szenved. Sokkal valószínűbb azonban, hogy a Galileo 7. és 8. műholdjának startja átcsúszik 2015 elejére, a decemberi indítás során pedig a Szojuz rakéta Kourouból az O3b Networks négy új, szélessávú műholdas internetkapcsolatot biztosító műholdját állítja alacsony Föld körüli pályára.

A Fregat végfokozat 2000 óta 45-ször repült, de az augusztusi volt az első alkalom, amikor hibásan működött.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2020