Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Sikeres hajtóműteszt
(Rovat: Európa igáslovai a világűrben - 2018.07.23 08:15.)

Egy hete Francia Guyanában kipróbálták a P120C szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművet, a jövő európai Ariane-6 és Vega-C hordozórakétáinak egyik legfontosabb elemét.

A statikus tesztre a Kourou űrközpontban került sor, július 16-án. A 145 tonnányi, gumihoz hasonló állagú HTPB üzemanyag 135 másodperc leforgása alatt égett el. (Forrás: ESA / CNES)

A hajtómű tesztmodelljének sikeres működése meghatározó lépés volt a Vega-C jövőre, valamint az Ariane-6 2020-ra tervezett bemutatkozása előtt. A szilárd hajtóanyagot alkalmazó P120C 13,5 m hosszú és 3,4 m átmérőjű, teste egyetlen darabban, szánszálas kompozit anyagból készült. Ebben a kategóriában ez jelenleg a világ legnyagobb tolóerejű hajtóműve.


Fantáziaképen az Ariane-6 (balra) és a Vega-C hordozórakéta. (Kép: ESA / D. Ducros)

A kisebb teljesítményű, a most használatban levő Vega felváltására készülő Vega-C rakéta első fokozatát egy ilyen hajtómű alkotja majd. (A Vega rakétát 2012-es bemutatkozása óta 11 alkalommal használták, mindig sikerrel.) Az Ariane-6 nagyrakéta esetében – konfigurációtól függően – két vagy négy darabot alkalmaznak majd a P120C-ből, mint az első fokozathoz szerelt oldalsó segédrakétákat. Az Araine-6 a jelenleg megbízhatóan működő Ariane-5 európai nehézrakéta utódja lesz.

A statikus teszt során a jelek szerint minden kitűnőre vizsgázott, de az eredmények részletes kiértékelése még hónapokig is eltart. A mérnökök a kísérlet során közel 600-féle adatot gyűjtöttek a tolóerőről, belső nyomásról, hőmérsékletről és más fontos paraméterekről, amelyek alapján meg tudják ítélni, hogy a hajtómű megfelel-e az elvárt tulajdonságoknak. Még két hasonló tesztet terveznek idén és a jövő év elején, mielőtt felszállna az első Vega-C rakéta a Kourou űrközpontból.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024