Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az űrrepülőgépek módosításai (2. rész):
Érzékelők minden mennyiségben

(Rovat: Az űrrepülőgép, A Columbia utolsó útja - 2005.07.12 19:27.)

A szerda estétől remélhetően újból üzemelő űrrepülőgépeken az elmúlt két évben több módosítást eszközöltek. A módosításokat bemutató sorozat második részében az orbiterre került új érzékelőket és a pótrobotkart mutatjuk be.

A Columbia balesetének kivizsgálásakor a szakemberek arra az álláspontra jutottak, hogy ha már megelőzni nem is lehetett a hab leválását és orbiternek ütközését, akkor is lett volna lehetőség a legénység megmentésére – ha tudták volna, hogy lyuk tátong a Columbia bal szárnyán. Erre pedig a nyilvánvaló lehetőség a fényképezésen kívül: detektálni kell a becsapódást, ami a szárnyat érte.

Erre a feladatra egy kívülről nem látszó, de valójában igen fontos módosítást hajtott végre a NASA. A megmaradt űrrepülőgépek mindkét szárnyába 22 hőérzékelőt és 66 gyorsulásérzékelőt építettek be. A számok furcsának tűnhetnek, de az űrrepülőgép egy szárnyán 22 RCC-borítóelem van… Az érzékelők beépítése hosszú heteket vett igénybe, igen kényelmetlen pozícióban dolgozva:


Az új érzékelőkkel valós időben lehet majd érzékelni minden, a Columbiáéhoz hasonló rendellenességet.

Az űrrepülőgépek üzemeltetésének új feltételei szerint minden repülésen, a repülés korai szakaszában át kell vizsgálni az űrrepülőgép teljes felületét, sérükéseket keresve. Erre egyrészt maga az űrállomás ad lehetőséget (lásd később, sorozatunk harmadik részében), másrészt földi megfigyelőpontok és műholdak, de a legjobb, ha maga az űrrepülőgép rendelkezik a szükséges felszereléssel. Kézenfekvő, hogy az űrrepülőgép robotkarjának végére kell felszerelni egy műszeregyüttest, amellyel az űrrepülőgép alá is lehet nyúlni, és átvizsgálni a hővédő csempéket. A teljes felület átvizsgálásához azonban a robotkar túl rövid, meg kell hosszabbítani. Erre a funkcióra a NASA a robotkar kanadai gyártójával terveztetett egy „pótrobotkart”, amely rendelkezik a szükséges kamerákkal és lézeres műszerekkel, amelyekkel észlelhetők a hővédelem sérülései.


A robotkar meghosszabbítása 15 méter hosszú, és segítségével az űrrepülőgép aljának egésze átvizsgálható.


Fotók és grafika: NASA

Folytatjuk…

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024