Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Magántőke az űrrepülőkért
(Rovat: Az űrrepülőgép - 2004.05.21 18:54.)

A Columbia tragédiája után bizonytalanná vált űrrepülőgépek sorsán a magántőke bevonásával szeretne segíteni egy amerikai szenátor.

Miután 2003 februárjában lezuhant a Columbia űrrepülőgép, számos vizsgálat készült a balesetben közrejátszó okok kiderítése érdekében. A vizsgálatok felvetették a NASA esetleges felelősségét is a tragédiában; az űrrepülések költségét és biztonsági kockázatát túlzottan nagynak tartották. Ezért az űrrepüléseket először egy-két évre, majd bizonytalan időre elhalasztották. Bush elnök bejelentése az Amerikai Egyesült Államok új űrprogramjáról a végleges kivonással fenyegette a három tagúra apadt űrrepülőgép-flottát. Az űrrepülőgépek kivonása súlyos csapást jelentene a világ űrkutatására is. A már így is egyre lassuló ütemben épülő Nemzetközi Űrállomás (ISS) befejezése egyre tolódik, és a Hubble Űrteleszkóp (HST) léte is bizonytalanná vált, hiszen eddig csak az űrrepülőgépek segítségével tudták megoldani a szervizeléseket.

Az űrrepülések megmentésére tett egy kísérletet Brownback szenátor, aki egy meglepő javaslattal állt elő a május 5-én tartott, a NASA kilövéseivel kapcsolatban tartott meghallgatásán. A kansasi szenátor be szeretné vonni a magántőkét az űrrepülések megmentése érdekében.


A meghallgatáson számos magán cég és kutatóintézet tett javaslatot az űrrepülések magáncélú hasznosítására, ami szerintük jövedelmező befektetés lenne a 400 milliós költség ellenére is. Ezek közül vegyünk most sorra néhányat (zárójelben a cég, vállalat nevével).

Mike Kahn (Thiokol) a kutatóközpont által fejlesztett CEV űrhajóknál használná az űrrepülőket. A CEV (Crew Exploration Vehicle, Legénységgel ellátott Kutató Jármű) az űrrepülőket váltaná ki először az Föld és az ISS, majd a Hold közötti szállításra. A tervek szerint 2008-ra elkészülő, és 2014-ben véglegesen szolgálatban álló szerkezetet egy ma is használatban lévő űrrepülőgép átalakított változata juttatná Föld körüli pályára.

John Karas (Lockheed Martin) jelezte, hogy a Pentagon EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle, Továbbfejlesztett "Eldobható" Hordozórakéta) pályázatára kifejlesztendő rakéta a cég által gyártott Atlas V-ös és az űrrepülőgépek speciális keverékén alapulna. Az EELV során olyan olcsó hordozórakétát fejlesztenének ki, amely olcsón és hatékonyan tud Föld körüli pályára állítani katonai, kereskedelmi, és tudományos műholdakat, és nagy konkurenciája lehet az európai Ariane és az orosz Szojuz hordozórakétáknak.

Ha a szenátor terve mégsem válik be a magántőke vagy a politika bizonytalansága miatt, és a terveknek megfelelően kivonják az űrrepülőgépeket, akkor az új, ma még csak kísérleti stádiumban lévő tervek megvalósulásáig számos kutatási és fejlesztési projekt szenvedhet késedelmet, vagy szűnhet meg végleg, így egy szerencsétlen esemény akár több éves, vagy évtizedes lemaradás is okozhat a tudománynak.

Ám bármennyire is jól jönne a magántőke bevonása, a következő STS-startok még állami pénzből történnek. Az újabb generációs űrhajók kifejlesztéséhez azonban már minden bizonnyal szükséges a magántőke bevonása.

Jakabfi Tamás

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024