Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Szojuz MSZ-14: emberek nélkül, robottal
(Rovat: Az Űrállomás és Oroszország - 2019.08.22 07:15.)

Ezúttal űrhajósok nem, csak humanoid robot utazik az orosz űrhajó fedélzetén, amelynek indítását új hordozórakétával próbálták ki.

Pontosabban a rakéta nem is új, hiszen a Szojuz-2.1a típust korábban már számos alkalommal használták automata űreszközök Föld körüli pályára állításához. Ami újdonság, az az embereket szállító Szojuz űrhajóknál alkalmazott automatikus mentőrendszer integrációja ezzel a rakétatípussal. Ez az a rendszer, amely az emelkedés kezdeti szakaszában egy esetleges anomália esetén elválasztja és biztonságos távolságba juttatja az űrhajósokat szállító kabint a rakétától.

Mivel a rakéta ebben a konfigurációban még sosem repült, az eljárást ki kell próbálni, így nem kockáztattak, és inkább űrhajósok nélkül küldik a Szojuz MSZ-14-et a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS). Ha minden rendben működik, a jövőben a Szojuz-FG rakétákat a modernebb Szojuz-2.1a típus váltja fel az orosz űrhajók pályára állításakor – akár már 2020 elejétől, a Szojuz MSZ-16-tal kezdődően.

A Szojuz MSZ-14 űrhajónak és hordozórakétájának útja a bajkonuri szerelőcsarnokból a 31. számú startállásba, augusztus 19-én. Az indítás 22-én, magyar idő szerint 5:38-kor történt. Az ISS-hez 24-én érkezik az űrhajó. (Forrás: Roszkoszmosz / YouTube)

Ha már teszt, akkor kipróbálják a megújított navigációs és manőverező rendszert is. Az eredményeket fel szeretnék használni az új – és a légkörben megsemmisőlő Progresszekkel ellentétben a Földre való visszatérésre is alkalmas – Szojuz GVK nevű teherszállító űrhajó fejlesztéséhez. Ha minden jól megy, ez a típus 2022-ben mutatkozhatna be.

Mivel űrhajósok most nem repülnek, a kiszolgálásukra szolgáló rendszerek helye is felszabadult. Így a Szojuz MSZ-14 a megszokottnál több terhet vihet fel (és hozhat majd vissza). A 660 kg-nyi rakományban találhatók tudományos kísérleti eszközök, élelmiszer és gyógyszer, az ISS űrhajósainak szánt használati tárgyak is.


Infografikán a Szojuz MSZ-14 útja. (Kép: Roszkoszmosz)

Az űrhajó „utasa” pedig az orosz gyártmányú Skybot F-850 humanoid robot, alias FEDOR (Final Experimental Demonstration Object Research) vagy Fjodor. Nem kevésbé fontos helyre, mint a parancsnok ülésébe került. Repülés közben közvetíti a történteket, az űrállomásra érkezve pedig Alekszandr Szkvorcov felügyelete mellett kommunikál majd az „igazi” személyzettel és egy sor kísérletben vesz részt. Közel két hét elteltével, a Szojuz MSZ-14 kabinjában tér vissza a Földre. Ha beváltja a hozzá fűzött reményeket, következő generációs változatát már az űrállomás külsején is kipróbáljatják. A cél, hogy hosszabb távon megkíméljék a valódi űrhajósokat az űrsétákon végzett nehéz és veszélyes munkától.

(Forrás: Roszkoszmosz / SciNews / YouTube)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2019